Filmanmeldelse: Human nature

Human nature bliver vist på årets CPH:DOX

Jens Peter Gøtze, professor, overlæge, speciallæge i klinisk biokemi

4. mar. 2019

Filmen "Human nature" er en rejse fra tiden uden CRISPR-teknologi til tiden med de muligheder, som DNA-editerende teknologi har givet os. Filmens producer og instruktør, Adam Bolt, har lagt vægt på at lytte til og tale med netop de videnskabsfolk, der gjorde opdagelsen. Fra henholdsvis den spanske mikrobiolog Francisco Mojica og den amerikanske genetiker Rodolphe Barrangou kom opdagelsen af CRISPR: clustered regularly interspaced short palindromic repeats, som i korte træk står for gentagne fragmenter i DNA, som altså er ens palindromer. Imellem dem er der så spacers, som ikke er ens – men unikke. Og med opdagelsen af det bakterielle protein CAS9 (biokemiker Jennifer Doudna fra Berkeley, USA) har man vist, at bakterier kan ”huske” viralt DNA, som CAS9-proteinet skanner al DNA for. Hvis CAS9 og en stump RNA møder dette fragment igen i en DNA-streng, vil det klippe i DNA og dermed eliminere virus. Derfor er systemet også betegnet som et immunsystem. Potentialet i opdagelserne ligger i, at vi nu kan målrette genterapi. Og vi kan slette sekvenser med uønsket information som f.eks. mutationen bag seglcelleanæmi. Dermed befinder vi os – ifølge de involverede forskere – i den fagre nye verden, som Aldous Huxley allerede beskrev i 1932.

Filmens anden halvdel fokuserer derfor på, hvordan vi vil forholde os til de muligheder, som nu er tilgængelige. De gode muligheder er naturligvis teknologi til at helbrede genetiske sygdomme, mens de mere diskutable muligheder er omkring gener, som måske ikke er direkte forbundne med sygdom, men snarere adfærd og væremåde. Et stærkt eksempel i filmen er omkring genet for SCN9A, som vi nu kan fjerne. Hvis dette gen fjernes, kan mennesket ikke mærke smerte, og det ligger der et stort medicinsk potentiale i for kræftpatienter i den terminale fase – for blot at nævne en mulighed. På den anden side vil det også kunne medføre helt andre aspekter for samfundet, hvis vi genererer mennesker uden evne til at føle smerte. I filmen taler den nuværende russiske præsident om netop dette perspektiv.

Filmen er en vellykket balancegang mellem videnskab og etik. Den grafiske præsentation af CRISPR-teknologien er i sig selv et lille mesterstykke i, hvad teknologien er og kan. En særlig bonus i filmen er, at man har inkluderet netop de forskere, der har stået bag opdagelserne. Man mærker tydeligt, at de er (selv)bevidste omkring værdien af deres opdagelse (og den forventede Nobelpris). Hvis man vil tyvstarte lidt, før man ser filmen, kan det varmt anbefales at se en TED Talk – technology, entertainment, design – fra Jennifer Doudna.

For teknologien er her – måske ved du det bare ikke.