Skip to main content

Forslag til ændringer af PLO's love til behandling på PLO's repræsentantskabsmøde den 22. april 2006

PLO's bestyrelse

27. feb. 2006
3 min.

Læs alle ændringsforslagene som pdf her.

På PLO's repræsentantskabsmøde den 22. november 2006 vil PLO's bestyrelse fremlægge forslag til ændring af PLO's love. Ændringsforslagene deler sig i følgende hovedgrupper:

Valg af repræsentanter og praksisudvalgsformand

§§ 10-17 samt 30: Som en konsekvens af at amterne nedlægges med virkning fra 1. januar 2007, vil der fremover være fem regionale praksisudvalg. Bestyrelsen anbefaler, at repræsentantskabet derfor reduceres, således at der kan vælges én repræsentant for hvert 80. stemmeberettigede medlem mod i dag for hvert 50. stemmeberettigede medlem. Dette vil betyde, at repræsentantskabet reduceres fra i dag 83 repræsentanter til ca. 50. Som en konsekvens heraf reduceres det antal repræsentanter, der kan kræve afholdelse af et ekstraordinært repræsentantskabsmøde, fra 12 til 8.

Valg til repræsentantskabet vil ske i valgkredse, der fastlægges efter en lokal afgørelse. Da det nuværende praksisudvalg har funktionsperiode til udgangen af 2006 foreslås det, at tidspunkt for valg fremover ændres fra ulige til lige år og efter afholdelse af det ordinære repræsentantskabsmøde om efteråret. Samtidig ændres funktionsperioden til 1. januar året efter at valget har fundet sted.

Valg af repræsentanter foreslås afholdt skriftligt, og det nyvalgte praksisudvalg konstituerer sig med en formand og en næstformand. Det overlades til praksisudvalgets afgørelse, hvorvidt et supplerende nyvalg til praksisudvalget er påkrævet, ligesom praksisudvalget kan beslutte, hvorvidt de ekstraordinære medlemmer skal repræsenteres i praksisudvalget.

Valg til DADL's repræsentantskab

§ 20: Efter DADL's vedtægter har PLO ret til en repræsentant i DADL's repræsentantskab for hvert 150. stemmeberettigede medlem, hvilket i skrivende stund svarer til 26 medlemmer. PLO's bestyrelse og praksisudvalgsformænd er efter de nugældende love fødte medlemmer af DADL's repræsentantskab. Da antallet af praksisudvalgsformænd reduceres fra 17 til 6 (inkl. Færøerne) , finder bestyrelsen det hensigtsmæssigt, at hver region sikres en plads i repræsentantskabet på de såkaldte frie pladser. Eventuelle yderligere ledige pladser fordeles forholdsmæssigt efter praksis-udvalgenes størrelse, svarende til de nugældende regler.

Valg af bestyrelse

§§ 23, 25, 26 og 27: Som en konsekvens af amternes nedlæggelse og regionernes oprettelse findes det af demokratiske hensyn relevant at sikre hver region en bestyrelsespost. Det foreslås derfor, at alle regioner har en bestyrelsesplads, der vælges af de respektive regionale praksisudvalg. Valg til de resterende tre frie pladser i bestyrelsen sker på repræsentantskabsmødet efter opstilling, svarende til de nugældende regler for bestyrelsesvalg.

Højst to medlemmer af bestyrelsen, ekskl. formanden, kan praktisere i samme region.

Ændring af PLO's love

§ 38: Efter PLO's love skal ændringsforslag behandles på et lokalt møde for gyldigt efterfølgende at kunne vedtages på et repræsentantskabsmøde. Dette kan være en uhensigtsmæssig bestemmelse for så vidt angår ændringer af PLO's love, der har en mindre indgribende karakter. Det foreslås derfor, at det overlades til praksisudvalget at vurdere, hvorvidt den foreslåede lovændring forudsætter behandling på et medlemsmøde.

Andre ændringsforslag

Bestyrelsen har fundet anledning til at foreslå mindre ændringer af PLO's love ud fra dels ordensmæssige og dels praktiske hensyn. Nærmere begrundelse for de enkelte ændringsforslag fremgår af bemærkningerne. Ændringsforslagene er følgende:

§ 1 - Forkortelse af P.L.O. med punktummer virker ikke nutidigt og foreslås ændret til PLO.

§ 4 - Det er hensigtsmæssigt at de lægelige revisorer og revisorsuppleanter har et vist kendskab til den af repræsentantskabet vedtagne politik. For at sikre dette hensyn foreslås det, at alene medlemmer af repræsentantskabet er valgbare til disse poster.

§ 7 - Repræsentantskabet har tilkendegivet, at det bør være gennemskueligt for det enkelte medlem, hvad man betaler og hvad man får for det. På den baggrund foreslås det, at regnskab for decentralt opkrævede kontingenter skal forelægges på et medlemsmøde.

§ 29 - Repræsentantskabets kompetence til at vedtage bindende kommissorium for de regionale praksisudvalg samt vejledende forretningsorden præciseres.

§ 33 - Det foreslås, at det overlades til praksisudvalget at fastlægge, hvornår de lokale møder de ulige år skal være afholdt.