Skip to main content

Forslag: Uddannelsen af fremtidens læger bør ændres

Journalist Nina Vinther Andersen, nva@dadl.dk

31. okt. 2005
2 min.

Fremtidens læger skal være bedre til at samarbejde med blandt andre sygeplejersker, og de skal være bedre til at forske. Derfor bør der indføres et speciale på den prægraduate lægelige uddannelse normeret til årsværk, og der bør være fælle sundervisningsforløb med for eksempel sygeplejersker og andre uddannelser. Der skal være klare mål for de kliniske ophold. Lægeuddannelsen skal være af høj kvalitet og være ens over hele landet, og derfor bør de tre fakulteter, Sundhedsstyrelsen og de tre videreuddannelsesregioner fastlægge en klar definition af, hvad en såkaldt basic-doctor skal kunne.

Sådan lyder nogle af de vigtigste forslag fra Lægeforeningens politik for den prægraduate lægeuddannelse, som Mette Siemsen fremlagde.

»Det er grundstenen til alle disse lægers virke mange år frem. Derfor mener vi i Hovedbestyrelsen, at vi har et ansvar for at tage del i vores kollegers uddannelse. Prægraduat uddannelse er første led af den livslange lægelige uddannelse som læge, og der skal være sammenhæng i hele den lægelige uddannelse. Ikke kun den uddannelse, der ligger efter lægeeksamen. Universiteterne skal derfor i planlægningen af uddannelsen inddrage udviklingen i den lægelige videre- og efteruddannelse, ligesom den lægelige videre- og efteruddannelse også skal inddrage universiteterne ved organisering og indholdsbestemmelse af videre- og efteruddannelsen«, sagde hun og fortsatte:

»Tiden er med andre ord moden til at tale om prægraduat uddannelse som essentielt element i en sammenhængende uddannelsesmæssig strategi. Vi mener det kan løfte kvaliteten af den prægraduat uddannelse. Der er måske enkelte af vores forslag, som kræver flere ressourcer til området, men langt de fleste af vores forslag kræver noget helt andet, nemlig vilje til at samarbejde på tværs af universiteterne, sygehusejere, ministerier og styrelser. Hvis I tilslutter jer det, så vil vi forsøge at initiere sådanne samarbejder til at begynde med ved at tage nogle debatmøder på hvert af universiteterne med interessenter og ikke mindst med at debattere hvordan vi kan arbejde videre«.

Ens læger landet rundt

Udvalget foreslår, at den prægraduate del af lægeuddannelsen skal være bygget omkring de syv roller, som også videreuddannelsen er bygget op omkring.

»Det er essentielt, at de forskningsmæssige kompetencer hos basic-doctoren er ens, ligegyldigt hvilket universitet vedkommende har gået på, og de forskningskompetencer, som en nyuddannet kandidat skal have, skal styrkes mærkbart«, sagde Mette Siemsen.

Martin Rudnicki var glad for, at Lægeforeningen tog stilling til spørgsmålet.

»Der er store forskelle på de enkelte universiteter og prioriteringen af deres ressourcer«, sagde han og nævnte forskellige oplevelser på henholdsvis Syddansk og Københavns Universitet.

Forslaget blev vedtaget.