På dybt vand
Som forberedelse til opholdet på de kliniske afdelinger arrangeres der i Simulationsambulatoriet en uges ”boot-camp”, der er placeret inden studiestart på kandidatdelen. Her får de studerende mulighed for at øve forskellige tekniske færdigheder - fx at lægge drop, sutur, genoplivning, ligesom de oplever at stå med et pulserende hjerte i hånden. Formålet er at koble teorien med den praksis, der venter forude. Ligesom der er mulighed for at genopfriske basale kompetencer fra bachelordelen.
"Det er 'soppebassinet', inden de skal ud på det dybe vand. Og når de begiver sig derud, har de en livline, de kan bruge, hvis de ikke kan svømme'," forklarer Stig Andersen.
Den nordjyske lægeuddannelse er nok den mindste af lægeskolerne, men den er ikke nogen undermåler.
Bl.a. er kandidatdelens næstsidste semester - som løber af stabelen for første gang efter sommerferien - et rent forskningssemester.
Og så er det massive fokus på kommunikation, den problem- og casebaserede undervisningsform og ikke mindst de mange klinikophold uddannelsens særkende.
"Ambitionen er at fastholde den store klinikandel. Og det er unægteligt lettere nu, hvor Aalborg Universitetshospital er blevet herre i eget hus, og vi kun skal planlægge ophold for vores egne studerende. Vi har fortsat lægestuderende fra Aarhus Universitet i klinik, men aftalen med Aarhus vil være udfaset om tre år," siger Stig Andersen.
Op på dupperne
Da Aalborg Universitet efter års tovtrækkeri endelig i 2010 fik Akkrediteringsrådets 'ja' til at kunne blive et rigtigt universitet, der også uddannede læger, var langt fra alle begejstrede. Der blev set skævt til Aalborg-pionererne, når de proklamerede, at de ville skabe 'hele læger'. Når de sagde, de studerende skulle undervises i kommunikation på samtlige semestre og ud i klinikken allerede fra første semester. Når de afskaffede pensum og erstattede det med læringsmål.
Og ville de overhovedet kunne skaffe kvalificerede undervisere? Og i øvrigt var det speciallæger her og nu der var mangel på - ikke flere studerende...
Det skortede ikke på betænkeligheder.
Kritikken er for længst forstummet. Bl.a. illustreret ved, at den nuværende dekan var en af modstanderne (se "Jeg er ikke blevet en bedre læge af, at jeg i min studietid lærte navnene på alle nerverne i armen".
"Her i huset (på Aalborg Universitetshospital, red.) var vandene delte. I dag finder du ikke én, der er imod - der er fuld opbakning fra alle sider.
Den megen opmærksomhed har fået os op på dupperne og fået os til at gøre os umage," siger Stig Andersen, mens Jeppe Emmersen understreger vigtigheden af transparens.
"Vi har fra dag ét tilstræbt at være meget åbne om uddannelsen, hvilket bl.a. kan aflæses af, at vi ligger over normen, hvad angår eksaminer med ekstern censur. Vi har jo da haft flere diskussioner med censorkorpset, når de har spurgt, hvornår vores studerende har den endelige anatomieksamen. Svaret er, at det har de ikke. Men de har anatomi til de fleste eksaminer sammen med den tilhørende fysiologi, histologi, etc. Og på kandidatdelen kan vi se, om de kan deres anatomi eller om de falder igennem til eksamen - og det har vi ikke oplevet".
"Jeg husker nu nok de første møder i både Lægeforeningen og Sundhedsstyrelsen..." siger Jeppe Emmersen og smiler: "Men vi blev jo inviteret ind fra begyndelsen, fordi de ville holde styr på os. Og det var jo meget fornuftigt, for hvornår har man sidst lavet en ny medicinuddannelse i Danmark? Derudover er der mange fora, hvor vi indbyder til diskussion af vores måde at gøre tingene på. Fx til møder om studieordningen i Sundhedsstyrelsen og i Lægeforeningen. Vi lytter til alle - både undervisere, censorer og studerende - og er modtagelige for dialog."
'Hvad har jeg brug for at vide?'
"Men hvad er det så, I har valgt fra?"
Jeppe Emmersen: "Udover at vi har valgt forelæsninger fra, er der også en del øvelser, som vores studerende ikke skal igennem. Fx farvning af kromosomer. Men så laver de andet laboratoriearbejde. De dissekerer heller ikke på samme måde som andre steder. Vi har ikke helkropsdissektion, men organdissektion af friske grise og kaniner."
Pensum har på lægeuddannelsen i Aalborg også fået en ny betydning, idet pensum ikke er x antal sider, men læringsmål.
Jeppe Emmersen: "Hvad ved du ikke, for at kunne udtale dig fornuftigt om denne patient indenfor det givne emne? - det må de studerende finde ud af."
"Det kræver vel megen selvdisciplin?"
Stig Andersen: "Selvdisciplinen opstår automatisk, fordi de kan se meningen med, at de bliver nødt til at sætte sig ind i hjertets anatomi, forud for at de præsenteres for en patient med hjerteproblemer. Det er veldokumenteret, at den motivation giver en bedre læring, end at vi dekreterer, at de skal gå hjem og læse 300 sider. Jeg vil som patient foretrække en læge, der har lært at forholde sig til en patient med et hjerteproblem end en, der kan medicinsk eller farmakologisk kompendium udenad."
"Og den måde at læse og lære på, har de taget til sig?"
Jeppe Emmersen: "Ja, de fleste har. Der er nogen, der foretrækker et pensum, som vi traditionelt kender det, og de har forladt os. Men vi er hele tiden i dialog med de studerende, og vi justerer også ind efter deres ønsker. Fx har de kandidatstuderende fået en læsedag (om ugen, red.) på kandidatdelens andet semester. Det ønskede de for at få noget ud af klinikken, fordi pensum var så stort."
Ligesom både Stig Andersen og Jeppe Emmersen har en etårig uddannelse fra Hull York Medical School i postgraduat medicinsk pædagogik - altså hvordan man uddanner læger - bliver alle professorer, lektorer og også de kliniske undervisere klædt på til lægeuddannelsens case- og problembaserede undervisningsform. Tidligere var det et tilbud - nu et krav.
"Hvis I skulle give jer selv karakter i anledning af fem års jubilæet..?"
Stig Andersen: "Nu er vi jo jyder, så vi ville næppe give os selv 12."