Skip to main content

Glade patienter giver stjerner

Lars Igum Rasmussen, lar@dadl.dk

16. sep. 2011
2 min.

Læger skal gøre alt, hvad der står i deres magt for at sikre tilfredse patienter. Så regner stjernerne ned over hospitalet.

I Sundhedsstyrelsens seneste karakteropgørelse får næsten halvdelen - eller 24 ud af 60 - offentlige hospitaler fire stjerner, den næsthøjeste karakter, hvilket er det højeste antal med fire stjerner siden indførelsen af karaktersystemet i 2006.

Det skyldes altovervejende tilfredse patienter, siger akademisk medarbejder i Sundhedsstyrelsen Nils Raahauge.

Sundhedsstyrelsen måler på femten indikatorer som patienttilfredshed, fysiske rammer, hygiejne samt overholdelse af ventetider og patientkontaktordningen. Men vigtigst er de tilfredse patienter:

»Ud af vores 15 indikatorer kommer de otte fra den landsdækkende patienttilfredshedsundersøgelse. Derfor er det nødvendigt, at hospitalerne klarer sig godt på disse parametre, hvis de skal have mange stjerner,« siger han.

Systemet er opbygget sådan, at hvert sygehus får mellem 1 til 3 point på hver enkelt indikator, alt efter om sygehuset præsterer gennemsnitligt, over eller under. Pointene lægges sammen, deles med 15 og konverteres til en 5-trinsskala, og det giver resultatet.

Vejle Sygehus fik som det eneste i 2006 fire stjerne og havde i en årrække karakteren alene. Endnu har ingen fået fem stjerner, da det kræver, at de får mindst 42 ud af de maksimale 45 point, og dermed ligger over snit på 12 af de 15 indikatorer. Vejle har været tættest med 41 point.

Hospitalerne i Region Hovedstanden har gennem alle målinger fået markant færre stjerner end resten af landet.

I den seneste uddeling fik Bispebjerg, Helsingør, Frederiksberg og Hvidovre Hospital sølle to stjerner, mens kun Frederikssund og Hørsholm fik fire stjerner. Resten lå på middelkarakteren tre stjerner.

»Groft sagt skyldes resultatet en lidt lavere patienttilfredshed i hovedstaden. Selvom de absolut set ligger godt, så ligger de relativt lavere end hospitaler vest for Storebælt og særligt på de mindre sygehuse i det man normalt betegner som udkantsdanmark, hvor patienttilfredsheden ofte er ret stor,« siger Nils Raahauge fra Sundhedsstyrelsen.