Skip to main content

God behandling i sundhedssektoren

Jesper Poulsen

2. nov. 2005
3 min.

Lægeforeningen udsender i denne uge sammen med otte patientforeninger og Forbrugerrådet en folder: God behandling i sundhedssektoren, erklæring om patienters rettigheder. Det er, foruden at være arbejdsgrundlaget for samarbejdet i gruppen PatientLægeForum, PLF, en samlet fremstilling af, hvad der er god kvalitet i et moderne sundhedsvæsen, formuleret i enighed mellem behandler- og patientsiden i Danmark. Rettet mod beslutningstagere på alle niveauer i det danske samfund.

Erklæringen slår helt grundlæggende fast, at fremtidens danske sundhedsvæsen skal være i stand til at give et behandlingstilbud af høj kvalitet til alle borgere uanset bopæl og diagnose. En ensartet høj kvalitet skal gælde hele behandlingsforløbet, det vil sige i forebyggelsen, før behandling, under behandling og efter behandling. Det forudsætter:

  • et sundhedsvæsen med tilstrækkelige ressourcer og med fri og lige adgang for alle

  • at fokus på forebyggelse styrkes både i uddannelserne og på sundhedsområdet generelt

  • at der er fokus på kvaliteten i relationerne mellem patient og sundhedspersonale

  • at patienterne oplever deres behandlingsforløb som sammenhængende og forståelige

  • at der er god kommunikation mellem patient og behandler og mellem sektorer

  • at behandling sker til tiden, i gode fysiske rammer og med moderne udstyr

  • at systemet registrerer og lærer af ting, der er gået galt i behandlingen

  • at rehabilitering er en integreret del af behandlingsforløbet

  • at et forløb kan blive vurderet i et tidssvarende klagesystem

  • at forskningen sikrer høj kvalitet i behandlingstilbuddene

God behandling i sundhedssektoren afløser PLF's første erklæring fra marts 2000 om Retten til behandling i det danske sundhedssystem. Store dele af den tre år gamle erklæring er i mellemtiden blevet opfyldt, ikke mindst det grundlæggende krav om en behandlingsgaranti og igangsættelsen af kvalitetsprocessen i sundhedsvæsenet. Men der er også fortsat en række områder, hvor tingene halter, bl.a. muligheden for at have kontakt med én eller ganske få læger under et behandlingsforløb og sammenhæng i behandlingsforløbene mellem sektorer, afdelinger og væsener.

Disse krav gentages derfor i den nye erklæring, der så i øvrigt tager fat på kravet om kvalitet i alle faser af behandlingsforløbene, altså også før den egentlige behandling begynder og da ikke mindst i rehabiliterings- eller plejefasen. PLF påpeger også, at forebyggelse er en central opgave for sundhedsvæsenet, og at forebyggelsesindsatsen skal foregå på basis af dokumenteret viden. Det er derfor vigtigt, at forskningen på området bliver prioriteret og foregår over en bred kam.

Endelig opfordrer PLF til at gøre en ekstra indsats for at hjælpe patienterne med at bruge det frie valg af behandlingssted ved at informere patienterne bedre. Sundhedsvæsenet skal stille de nødvendige oplysninger til rådighed om faglig kvalitet, behandlingsforløb, ventetid etc., så læge og patient sammen kan træffe valget om behandling og behandlingssted, der passer bedst til patientens behov. Det skal også inden for de praktiske omstændigheder være muligt for patienten at vælge behandler, men det slås fast, at dette absolut ikke må ske på baggrund af diskrimination under nogen form. Se i øvrigt på DADLNET eller laegeforeningen.dk.