Skip to main content

»… Hver af dem skal tisse i en kop«

Allan Trankjær er praktiserende læge i Kgs. Lyngby og siden 2021 også flyvelæge med ansvar for at godkende piloter, kabinepersonale, flyveledere og andet personel i luftfartsindustrien.
Allan Trankjær. Foto: Privat
Allan Trankjær. Foto: Privat

Klaus Larsen kll@dadl.dk

9. aug. 2022
3 min.

7.00: Jeg kører hjemmefra og fremme i klinikken før otte. Vi har også almindelig praksis, men i dag har jeg fuldt fokus på det flyvemedicinske. Jeg bruger en time på at sætte mig ind i dagens patienter, der skal godkendes som piloter, cabin crew, eller hvad det nu er, så jeg tjekker op på deres historik.

9.00: Den første patient skal have fornyet sit certifikat. Jeg har ikke fået fuld journal fra egen læge og har ikke har set hende før. Jeg kan se, at der for adskillige år siden var en mistanke om, at vedkommende har Marfans syndrom, som kan give problemer med hjertet ret tidligt i livet. Men da jeg ikke har journalen, spørger jeg ind til, hvad hun husker om det – og naturligt nok husker hun ikke, om der har været en mistanke. Jeg vurderer hende klinisk, laver ekg og stetoskopi osv. Havde det været en klasse 1-pilot, kunne jeg ikke godkende hende pga. mistanken. Men da hun har en mindre risikobetonet stilling, finder vi en løsning.

10.30: Jeg skal tjekke en større gruppe unge mænd ude fra lufthavnens ground handling – bagagehåndteringen. Når SAS ansætter, skal alle – selv bagagemedarbejdere – have foretaget en drug & alcohol test. Det udvikler sig til lidt af et cirkus, for alle skal afgive en urinprøve. Men ingen har fortalt dem, at de i forvejen skal drikke godt med vand. Hver af dem skal tisse i en kop, og det kan være svært nok for en ung mand, når jeg skal stå og holde øje. Og nu kan de slet ikke. En af dem har nu drukket et par liter og har helt ondt i blæren – men han kan ikke. Selv om de ankommer enkeltvis, hober de sig op, og efterhånden er venteværelset fyldt op.

13.00: Efter frokost har jeg supervision på de reservelæger, som hjælper med at passe klinikken.

13.45: Der kommer to cabin crew, som har været sygemeldt med corona og nu skal raskmeldes, inden de kan møde på arbejde i lufthavnen. Jeg spørger til, om de blev forpustede, da de gik herop ad trappen, tjekker puls, laver stetoskopi og en saturation osv., og begge kan frikendes.

15.00: Der kommer en kabinemedarbejder, som jeg havde telefonkontakt med for to uger siden, men måtte afvise, da der manglede dokumentation. Vedkommende havde bestilt tid til et førstegangstjek, og der skal jeg være meget grundig med at finde ud af, hvad de har fejlet tidligere, da visse ting er no-go. Efter German Wings-katastrofen i 2015 (hvor en mentalt ustabil pilot fløj ind i en bjergvæg og tog 144 passagerer og fem andre besætningsmedlemmer med i døden, red.) har der været kraftigt fokus på eventuelle psykiske problemer – også hos personale uden om piloten.

Man må ikke have hyperkinetiske lidelser som f.eks. ADHD eller få centralstimulerende medicin. Man bliver normalt heller ikke godkendt, hvis man har dybere psykiatriske diagnoser. I nogle tilfælde er det dog i orden, hvis man har haft det, hvis der er dokumentation for den nuværende tilstand og for, hvad man kan forvente på baggrund af undersøgelser hos en psykolog eller psykiater.

Nu har hun skaffet oplysningerne, som vi gennemgår. Problematikken er, at vedkommende har haft tilbagevendende depressioner, og der har været en løs mistanke om ADHD. Men det er faktisk ikke så sjældent, som man kunne tro. Hos unge kvinder vil jeg anslå, at omkring halvdelen har haft en form for depression eller været under mistanke for ADHD, angst og lignende. Derfor har jeg måttet skaffe supplerende oplysninger. De er tilfredsstillende, og i henhold til EASA’s (Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur) meget firkantede regler kan hun godt få sit certifikat.

16.15: Der er ikke flere patienter i dag, så jeg kører hjem. Det er solskinsvejr, så jeg skulle nok have taget cyklen til turen gennem Frederiksdal hjem til Virum. Den står på grillmad i aften, og bagefter tager min kone og jeg nok bare en slapper.