Skip to main content

Hvor er DATA?

Sygehuse må famle i blinde
for at overholde garantien.

Henrik Steen Hansen er overlæge på OUH 
og formand for Hjerteforeningen.
Henrik Steen Hansen er overlæge på OUH og formand for Hjerteforeningen.

Anne Steenberger, as@dadl.dk

2. sep. 2013
3 min.

Faktaboks

Fakta

I en stor del af den tid, hvor der har eksisteret ventetidsgarantier i sundhedsvæsenet, har personale og afdelinger skullet kæmpe som med bind for øjnene. Data for ventetiden, som er den afgørende faktor, er nemlig ukendt. Undtaget er kræftområdet, hvor det for omkring halvandet år siden blev muligt at overvåge de aktuelle ventetider. På alle andre områder kan man kun se i bakspejlet, om man overholder tidsfristerne. Hvor mange patienter der aktuelt venter, og hvor længe de har ventet, ved man ikke ude på afdelingerne.

Således også på Gastroenheden på Hvidovre Hospital:

»Vi kan kun se det bagudrettet. Vi ved fra en opgørelse, som vi lavede før sommerferien, at 530 patienter henvist til denne afdeling ikke blev udredt inden for de 30 dage. Problemet er, at vi ikke har et overvågningssystem for de aktuelle tider«, siger Inge Nordgaard-Lassen.

Indtil videre har afdelingen ansat en ekstra sekretær til at holde øje med forløbene.

»På den måde vil vi gå ind og se, hvor vi skal prioritere og sørge for at få booket de relevante tider til ambulatorium og undersøgelser«, siger hun.

Et overblik over, hvor mange patienter der venter mere end 30 dage på en udredning, findes altså ikke. Men regionerne har lavet beregninger på det. I Region Hovedstaden lød tallet for 2012 f.eks. at ca. 40 pct. af de nyhenviste patienter blev set efter, at der var gået 30 dage. Regionen har lokaliseret særlige flaskehalse, hvor patienterne ventede længst, og det er også her, man har sat ind for at afvikle ventelisterne. Det er især skanninger og udredninger inden for en række medicinske specialer.

Konkrete tal for første gang

På hjerteområdet er der imidlertid kommet data frem, som har givet et samlet overblik over ventelistesituationen to dage i maj i år. Det er Sundhedsministeriets tal, og de viser, at de to dage i maj ventede over 3.000 patienter uden for hjertepakkerne i over en måned på en ekkokardiografi.

»Det er første gang, at vi har konkrete tal, der sort på hvidt dokumenterer, hvor mange patienter der venter på ekkokardiografi. Vi har påpeget flere gange, at der var et ventetidsproblem, men vi har ikke kunnet dokumentere hvor mange«.

Med dokumentationen er der kommet et konkret grundlag at diskutere kapacitet og prioritering på.

Regionernes formand, Bent Hansen, har efterfølgende bebudet, at ventetiden på ekkokardiografi skal tages op på næste møde i Sundhedsstyrelsens hjertefølgegruppe, oplyser Henrik Steen Hansen.

Men hjertetallene er en enlig svale. På nær kræftpatienterne er der ikke aktuelle data for sygehusenes ventelister. Derfor er den store mangel her og nu for det store flertal af afdelingsledelserne – for Inge Nordgaard-Lassen som for Henrik Steen Hansen – manglen på data for, hvor mange patienter der aktuelt venter, og hvor længe de har ventet. Så de i det daglige kan justere for at holde udredningsgarantien.

»Det er stort problem, at vores viden om, hvorvidt vi overholder forløbstiderne i hjertepakkerne, har været baseret på selvrapportering«, siger Henrik Steen Hansen.

Han kan tale i datid. Snart vil der nemlig være et it-system, som gør det muligt at monitorere hjertepakkernes tidsfrister – ligesom kræftpakkernes allerede bliver det. Alle hjerteafdelinger forventes at have systemet pr 1. april 2014.

Et tilsvarende system, der kan monitorere ventetiderne i den generelle udredningsgaranti, er aftalt mellem regioner og regering. Og på Ugeskriftets spørgsmål om, hvornår modellen er klar, lyder det lovende svar fra ministeriet:

»Sundhedsministeriet oplyser, at man er i dialog med regionerne om udformningen af monitoreringsmodellen, der forventes at være klar i efteråret 2013«.