Skip to main content

Indførelse af enstrenget medicinhåndteringssystem på de kliniske afdelinger af hensyn til patientsikkerheden

Michael von Magnus

2. nov. 2005
3 min.

Sundhedsstyrelsen udsendte i juni 1998 en indskærpelse af reglerne for journalføring af medicinordinationer. Indskærpelsen var bl.a. foranlediget af et par danske undersøgelser, offentliggjort i Ugeskrift for Læger, som viste et betydeligt antal fejl i forbindelse med journalføring af ordinationer og overførelse af ordinationerne til medicinkardex. Sundhedsstyrelsen fandt tilsvarende resultater i forbindelse med embedslægernes gennemgang af de organisatoriske forhold omkring medicinhåndteringen på tre forskellige kliniske afdelinger.

Sundhedsstyrelsen pegede i sin indskærpelse på muligheden for indførelse af fælles ordinationsark til afløsning af de traditionelle medicinkardex som et af redskaberne til sikring af en forsvarlig medicinhåndtering. Efterfølgende undersøgelser har vist markante forbedringer i kvaliteten af ordinationerne efter indførelse af et sådant fælles medicinskema, senest ved offentliggørelsen af den landsdækkende tværsnitsundersøgelse 2001/2002 fra Den Gode Medicinske Afdeling.

Sundhedsstyrelsen har på den baggrund foretaget en gennemgang af afgørelserne fra Sundhedsvæsenets Patientklagenævn og Patientforsikringsforeningen som de indberettes til Styrelsens tilsynsdatabase. Ved gennemgangen blev der fundet væsentligt færre anmeldelser om medicineringsfejl på afdelinger med enstrenget medicinhåndtering sammenlignet med tilsvarende afdelinger som anvender et særskilt medicinkardex.

Det er Sundhedsstyrelsens opfattelse, at korrekt og sikker medicinhåndtering er af afgørende betydning for patientsikkerheden, og at en tidssvarende og forsvarlig medicinhåndtering forudsætter at den ansvarlige afdelingsledelse til stadighed holder sig orienteret om ny viden på området med henblik på eliminering eller korrektion af arbejdsgange som indebærer en unødig risiko for fejl.

Vedlagte vejledning udsendes på baggrund af den foreliggende viden om risikoen for transskriptionsfejl i forbindelse med overførelse af ordinationer fra journal til medicinkardex. Vejledningen pålægger landets kliniske afdelinger, at de snarest og senest den 1. juni 2003 har søgt risikoen for bl.a. transskriptionsfejl elimineret gennem indførelsen af et enstrenget medicinhåndteringssystem, eksempelvis i form af indførelse af fælles ordinationsark for læger og plejepersonale.

Sundhedsstyrelsen er bekendt med, at mange afdelinger allerede har indført sådanne systemer, enten i form af elektroniske patientjournaler eller i form af fælles ordinationsark, heri blandt afdelinger som er tilknyttet Den Gode Medicinske Afdeling. Inspiration til udformning og indhold af fælles ordinationsark vil kunne fås hos Den Gode Medicinske Afdeling, Amager Hospital, Hans Bogbinders Allé 3, 2300 København S. Telefon 3234 2930. Sundhedsstyrelsen kan endvidere henvise til Stig Ejdrup Andersens undersøgelse af organisatoriske barrierer i forbindelse med implementering af nyt ordinationssystem, offentliggjort i Ugeskrift for Læger nr. 38, 2002.

Vejledning vedrørende ordination og administration af medicin

(Til landets sygehuse)

Sundhedsstyrelsen har i brev af 9. juni 1998 til landets sygehuse vedrørende journalføring af medicinordinationer peget på behovet for, af hensyn til patientsikkerheden, at der indføres fælles ordinationsark/medicinadministrationsark (enstrenget medicinhåndtering) som et af redskaberne til sikring af en forsvarlig medicinhåndtering.

Efterfølgende undersøgelser offentliggjort i Ugeskrift for Læger, samt pilotprojekter vedrørende kliniske afdelingers medicinhåndtering har vist væsentlige forbedringer i kvaliteten af medicin- administrationen på steder, hvor der er indført et sådant fælles enstrenget medicinhåndteringsskema.

På baggrund af den foreliggende viden finder Sundhedsstyrelsen det af hensyn til patientsikkerheden påkrævet, at der på alle kliniske afdelinger indføres et fælles medicinhåndteringssystem. Dette kan ske i form af en elektronisk løsning eller som et fælles medicinordinationsark/medicinadministationsark. Det er Sundhedsstyrelsens opfattelse, at indførelsen bør ske snarest og senest den 1. juni 2003.

Sundhedsstyrelsen skal på den baggrund understrege, at følgende procedurer vedrørende brug af fælles ordinations- og administrationsark bør implementeres:

Alle lægemiddelordinationer skal skrives af den ansvarlige for ordinationen på ordinationsarket. Den ordinerendes navn, dato og om fornødent klokkeslæt skal fremgå. Ved telefoniske ordinationer anføres oplysningerne af den sundhedsperson som modtager ordinationen. Arket kan tages ud af journalen og anvendes i forbindelse med medicinadministrationen til erstatning for medicinkardex.

Indikationen for de enkelte ordinationer samt navnet på det ordinerede præparat skal fortsat noteres i journalen med henvisning til ordinations- og administrationsarket.

Arket er en del af journalen og skal opbevares efter patientens udskrivelse sammen med resten af journalen på sædvanlig vis.