Skip to main content

Ingen skønlitteratur i danske lægestudier

Journalist Jacob Berner Moe, jacob.moe@get2net.dk

4. nov. 2005
3 min.

Danske lægestuderende bliver ikke præsenteret for skønlitteratur i undervisningen. Det viser en rundringning til de medicinske fakulteter i Århus, Odense og København.

Der er heller ingen planer om at inddrage litteratur i undervisningen, direkte undervise i litteratur eller integrere litteratur i eksamener. Som man for eksempel gør på medicinstudiet på Lunds Universitet.

På Syddansk Universitet kunne de studerende ganske vist vælge litteratur i en kort periode mellem 1998 og 2000. Men det er slut nu. Underviseren dengang hed Jakob Ousager. Han er filosof og underviste samtidig med litteratur i videnskabsteori og etik på fakultetet.

I dag sidder han i Enheden for Uddannelsesudvikling på Syddansk Universitet.

»Hvis jeg skal være helt ærlig, så oprettede vi dengang litteratur som tilvalg, fordi jeg syntes, det var interessant. Det støttede studienævnet så op omkring. Men kurset blev nedlagt, fordi jeg havde for meget at lave,« siger Jakob Ousager.

Han har dog ikke sluppet den humanistiske side af lægestudiet. Da videnskabsteori i sin tid skulle oprettes som fag i læge- og biomekanikuddannelsen ved Syddansk Universitet, fik han til opgave at rejse rundt i verden for at undersøge, hvordan man kunne undervise kommende læger i videnskabsteori og etik. På sin rundtur modtog han et hav af skulderklap, fordi han var med til at styrke den humanistiske del.

»Mere flink og rar«

»Hvis man kigger ud i verden, har der været en bølge over de sidste 20 år, hvor man mere og mere har integreret traditionelle humanistiske fag: Litteratur, historie, kunstforståelse, drama og så videre. Den slags har vi ikke så meget af i Danmark. Men der er dog interesse for humanistiske fag i lægeuddannelserne herhjemme. Og der er kommet meget mere fokus på undervisning i for eksempel kommunikation, videnskabsteori og etik«.

Den erkendelse har gjort Jakob Ousager så nysgerrig, at han i dag skriver på en ph.d.-afhandling om humaniora i medicinstudiet.

»Jeg blev i tvivl. Hvad har humaniora at gøre med medicin?«

Svaret har han ikke endnu. Kun et bud: »Min meget foreløbige ide er, at det drejer sig om to ting: Vi vil gerne have bløde værdier. Jeg tror, at der er en ide om, at hvis man får noget humaniora, så bliver man mere menneskelig. Bedre til at se patienterne som hele mennesker. Mere flink og rar, hvis man skal sige det lidt karrikeret.

Den anden gren handler mere om videnskabsteori og filosofi, som jo også er humanistiske fag, men som mere dyrkes for deres akademiske kvaliteter. Altså, man skal have noget humaniora og noget akademisk dannelse for i sidste ende at blive bedre til at forske. Og for at blive bedre til at forholde sig kritisk til forskellig slags forskning«.

Jakob Ousagers forskningsprojekt forventes at være færdigt i 2008.

Database med bøger, litteratur og film, som kan bruges i lægeuddannelsen:

http://endeavor.med.nyu.edu/lit-med/

En beskrivelse af Jacob Ousagers ph.d.-projekt: http://www.medhum.sdu.dk/