Skip to main content

It-system vinder tid til bedre dialog med patienten

Med it-systemet WebPatient, kan patienten selv foretage målinger hjemme fra stuen, som automatisk kommer ind i lægens journal. Det frigiver tid til samtale under konsultationen og øger patientinddragelsen.

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Kristine Buske Nielsen krn@dadl.dk

6. feb. 2017
4 min.

Hvis læge Erik Falkø har en patient med forhøjet blodtryk, der skal have ordineret ny medicin, kan han bede patienten om at foretage målinger hjemmefra stuen. Patienten logger herefter ind med sit NemID i informationssystemet WebPatient, hvor resultaterne skal indtastes.

Systemet beregner automatisk de indtastede data og sørger for, at de bliver indført i journalen. Herefter bliver patienten indkaldt til konsultation, så Erik Falkø sammen med patienten kan gennemgå resultaterne.

”Systemet sparer mig tid i mit arbejde. For eksempel foregår hjemmeblodtryksmålinger normalt på et stykke papir, hvorfra jeg selv skal udregne gennemsnittet”, siger Erik Falkø, der er vikar i Lægehuset Feritslev og har benyttet sig af systemet i cirka tre år.

”Men med WebPatient undgår jeg regnefejl, og resultatet indføres automatisk i journalen. Det er også en stor fordel ved mere komplicerede skemaer som Dansk Prostata Symptom Scoringsskema (DAN-PSS) som sagtens kan tage det mest af konsultationen”.

Skal ikke erstatte den fysiske konsultation

Sundheds- og Ældreministeriet har bestilt et treårigt projekt om udbredelse af WebPatient med afslutning i 2018. Patienterne kan med systemet selv foretage forskellige målinger og undersøgelser som for eksempel blodtryksmålinger, vægtkontrol, stress- og angstscore, måling af blodsukker eller væske-/vandladningsregistreringer. I de praktiserende lægers organisation PLO er man positivt stemt over it-systemet.

Faktaboks

Fakta

”Patienter kan i forvejen tage målinger hjemmefra. Men med WebPatient er det lægen selv, der vurderer, hvornår det er nødvendigt med hjemmemonitereringer. Samtidig sikrer systemet, at målingerne er registreret korrekt i journalen,” siger Næstformand for PLO Niels Ulrich Holm.

I dag er opsamling og registrering af hjemmemonitoreringer primært papirbaserede. Med WebPatient foregår det hele i stedet digitalt og sparer dermed både tid for læge og patient. Men ifølge Niels Ulrich Holm handler det ikke om at mindske den fysiske kontakt med patienten.

”Jeg tror ikke på, at man kan fjernstyre en patient. Derfor skal systemet ikke bruges som erstatning for den fysiske konsultation. Det er i stedet med til at øge kvaliteten på konsultationen, fordi man sparer tid på målinger og skemaer og har mere tid til at få besvaret patientens spørgsmål og træffe de gode beslutninger med patienten,” siger han.

Inddrager patienten

Via WebPatient har patienten selv adgang til historikken over hjemmemålingerne. Der er allerede omkring 1.000 patienter fordelt på 200 praksis, der bruger systemet, som er et led i en stigende udvikling i sundhedssystemet, hvor patienten overtager opgaver fra de sundhedsprofessionelle. En udvikling som Danske Patienter imødekommer.

”Det er overordnet rigtig positivt med den slags patientinddragende systemer, fordi det kan spare patienter for unødige besøg hos lægen, og samtidig giver det patienten mulighed for at følge med i sit eget sygdomsforløb”, siger Annette Wandel.

”Men det er vigtigt, at patienten er tryg ved selv at tage målingerne, og at lægen bruger målingerne som baggrund for dialogen under konsultationen. Patienten skal ikke bare levere data, som han ikke ved, hvad skal bruges til. Det skal give mening for patienten,”

For læge Erik Falkø er det netop meningen med WebPatient, at det kan bruges som grundlag for den fysiske konsultation.

”Det vigtigste for mig er at lytte til patienten så vi sammen kan finde en løsning. Derfor beder jeg ofte patienten om at udfylde et skema, som kan hjælpe til at uddybe min forståelse af hans situation. Jeg tror, at patienterne på den måde føler sig mere inddragede i behandlingen, fordi de selv skal yde en indsats og komme med data,” siger Erik Falkø.