Skip to main content

Kunsteno at »vise lyset« i lægegerningen

Kommunikationskoordinator Anne Weimar, P.L.O.

1. nov. 2005
2 min.

Speciallægeuddannelsen vil undergå store forandringer i de kommende år og målet er at ruste de alment praktiserende læger bedre.

Uddannelsen bliver længere - og det vil blive krævende på en anden måde end i dag at vise »lyset« i almen praksis, selvom det er et af de specialer, hvor der er størst arbejdsglæde. På Lægedage er der to kurser i at inspirere yngre kollegaer, som du ikke bør gå glip af.

Der er to centrale personer i forbindelse med den nye specialeuddannelse. Den ene er tutorlægen, som »leder og fordeler arbejdet« for den yngre læge. Den anden er mentoren (der faktisk også kan være tutor) - vejlederen, som den yngre læge kan mødes med en gang om måneden i den stampraksis, hvor han eller hun uddannes. En mentor defineres som en betroet eller som en guide, der leder professionelle gennem overgange ved at udfordre og støtte, en som viser omsorg for den enkeltes personlige og professionelle udvikling.

Vist er det sjovt og udfordrende at være i almen praksis. Og hvem husker ikke den kollega, den mentor, den vejleder, som med sin egen iver, sit eget engagement, kom til at betyde, at almen medicin blev den vej, man bare måtte følge?

Der er bare lige det med den travle hverdag, at det måske kan synes lidt uoverskueligt selv at skulle være uddannelseslæge eller mentor, selvom det også kunne være fristende at få udfor-dret egne kompetencer og at komme i dialog med de »nye spirer« i almen praksis.

På Lægedage, som finder sted i Bella Center fra den 3.-7. november, er der mulighed for at få gjort lidt ved overvejelserne. Er du uddannelseslæge - eller mentor - eller overvejer du at blive det, er der to kurser, hvor fokus på rollen som vejleder af yngre kollegaer under uddannelse i almen praksis er hovedtemaerne. Karen Fauerfelt, som har arbejdet med yngre lægers videreuddannelse i nogle år, fortæller om sine erfaringer i kurset »Læring i praksis - et kursus for tutorlæger«. På kurset »Mentoring i almen praksis«, fortæller Claes Kjær og Ulrik Lange om, hvordan mentorrollen både er givende for mentoren selv og for den yngre læge, hvor både det personlige, det faglige og det uddannelsesmæssige overlapper hinanden.

At være uddannelseslæge eller mentor giver inspiration og er desuden altafgørende for den yngre læge, som en dag kan blive ... din egen kompagnon.

Klik ind på www.laegedage.dk og book en plads online.