»Det er en relativt stor proces, vi skal sætte i gang, hvis vi skal lave aftaler med privathospitaler. Og spørgsmålet er, om det er nu, vi skal gøre det for at sikre uddannelsen«, siger Mads Skipper.
Det handler om kvaliteten af uddannelsen
Kvaliteten i uddannelsen er hans ærinde og omdrejningspunktet i hans evt. argumentation i forhold til regionen.
Det handler om at holde Sundhedsstyrelsens målbeskrivelser. Og hvis de operationer, der står i målbeskrivelsen for eksempelvis at blive ortopædkirurg, er rykket ud i det private, hvad så?
»Hvis jeg skal opretholde målbeskrivelserne, er der umiddelbart to løsninger. At lægen flytter ud, hvor operationerne foregår, via nogle konkrete aftaler, vi laver. Eller man kan opfordre Sundhedsstyrelsen til at vurdere, om den kompetence, som operationen giver, fortsat skal stå i målbeskrivelsen, når det ikke længere er en opgave, der løses i det offentlige sundhedsvæsen«.
»Hvis ambitionen er, at vores læger skal have de kompetencer, der står i målbeskrivelsen, så skal vi også finde ud af at træne dem i det«, siger Mads Skipper.
Kan man fire lidt på kravene inden for målbeskrivelserne?
»Ja, et stykke hen ad vejen er der elastik i uddannelsen. Man kan være pragmatisk, hvis der er en særlig situation, og sige, at det offentlige godt nok garanterer at uddanne alle læger, men det kan være, at den enkelte kirurg ikke kan komme til at operere det antal hernier f.eks., der står i målbeskrivelsen, men det er stadig inden for det acceptable. Der er variationer inden for alle specialer, og vi vil gerne sætte barren højt, men på nogle områder kan det komme til at handle om at nå laveste fællesnævner. Jeg hører, at vi måske begynder at være der, hvor minimumskompetencen bliver udfordret. Det skal vi være opmærksomme på«, siger Mads Skipper.
»De lærer ikke håndværket«
Ifølge Lars Lund, professor i urinvejskirurgi på Odense Universitetshospital, er det der, vi er.
»Der er brug for at råbe op. Det offentlige lever ikke op til sin uddannelsesforpligtelse. Slet ikke«, siger han.
Han argumenterer med håndfaste eksempler.
»Alle de operationer i urinvejskirurgi, som tidligere var læringsoperationer, altså nemme og hurtige ting såsom små indgreb på pungen eller penile indgreb, er gået ud til de private. Det er operationer, man kan lave 5-6 stykker af om dagen, og som sådan hurtigt kan give god øvelse. Men de er væk, og så lærer de unge ikke at håndtere pincet, nål og tråd«.
Tilbage på de offentlige sygehuse er der de store indgreb; det er i urinvejskirurgien, f.eks. fjernelse af nyre, hvilket normalt tager omkring tre timer.
»Dem kan man kun lave en eller to af på en dag, og dem kan de unge godt komme med til. Men pga. mangel på både anæstesi- og operationspersonale bliver der lukket stuer på operationsgangen, hvilket betyder færre indgreb, og dermed får de unge en meget reduceret eksponering til operationer«.
Men kompetencerne bliver vinget af?
»Ja, men de lærer ikke håndværket. De lærer at sy, men ikke så hurtigt og så godt, som hvis de har den elektive, korte kirurgi. Så de har lært at sy, men håndværket, hvor rutinen hører med, er ikke i hus«.
Lars Lund observerer, at der har været en nedgang i kravene i de senere år. For eksempel nyreoperationer. Dem skulle han, da han var ung, lave 15-20 af for at blive speciallæge. Men i takt med, at der blev færre urologiske afdelinger, blev det sat ned til, at man skulle lave fem, og nu skal man blot udføre indgreb på nyren under supervision, f.eks. lave en frilægning af nyre og nyrepelvis og evt. foretage en nefrektomi, uden at der er sat et bestemt antal på, forklarer han.