Skip to main content

Lægeforeningens akutudspil

Jens Winther Jensen, Mette Worsøe, Poul Jaszczak & Michael Dupont

10. apr. 2006
3 min.

Lægeforeningen har lagt sidste hånd på en samlet plan for en fremtidig enstrenget organisering af akutbetjeningen. Det er et område, hvor der anvendes mange økonomiske og sundhedsfaglige ressourcer, uden at borgerne modtager et tilbud af høj kvalitet. Akutbetjeningen trænger til et kvalitets- og behandlingsmæssigt løft. Det vil vi opnå med en ny organisering af akutområdet med akutcentre, hvor vi vil anvende vores egen ekspertise og sundhedsvæsenet ressourcer bedre og mere patientrettet. Nøglen er den direkte lægekontakt ved pludselig sygdom.

Der er altså to bærende principper i Lægeforeningens akutudspil: lægelig visitation og koncentration af akutmodtagelsen på færre og større akutcentre i regionerne. Visitation skal i dagtiden varetages af egen læge og uden for dagtid af Lægevagten, og det sker i første omgang telefonisk. Patienten visiteres hurtigt til den del af sundhedsvæsenet, der er bedst til at løse patientens problem. Vi anslår, at over halvdelen af de henvendelser, der for øjeblikket sker i de åbne skadestuer, dermed kan klares af egen læge eller Lægevagten. Samtidig er den lægelige visitation et afgørende redskab til at sikre en målrettet og effektiv modtagelse og behandling af de akutte patienter, der visiteres til akutcentrene. Ved livstruende akut sygdom kontaktes alarmcentral 112, der skal have læger tilknyttet og organisatorisk være placeret i sundhedsvæsenet.

De åbne skadestuer skal erstattes af 20-25 akutcentre i to kategorier: hovedakutsygehuse og akutsygehuse med højt specialiserede funktioner. Der skal være 1-2 af den sidste kategori i hver region. De nye akutcentre skal have en fælles akutmodtagelse med en entydig ledelse og et tværfagligt team af specialister inden for både medicin, kirurgi etc., der hurtigt kan træde til, når behovet er der, og akutcentrene skal også tilbyde en patientansvarlig læge. Princippet er, at læger skal starte behandlingen og sikre det eventuelle videre behandlingsforløb. Den præhospitale indsats skal styrkes, og de telemedicinske muligheder udnyttes for at overkomme de længere afstande mellem de akutte modtagelser.

Det vil være en udfordring for almen praksis at løfte opgaven som visitator af alt akut arbejde. I PLO arbejdes der for øjeblikket med at tilvejebringe løsninger, så den akutte telefoniske tilgængelighed for borgerne kan blive bedre. Endvidere vil der i forbindelse med overgangen til regioner ske sammenlægning og rationalisering af vagtordninger, og det giver en oplagt mulighed for samtidig at få den enstrengede visitation ind i det samlede akutsystem.

Forslaget omfatter alle led i den akutte modtagelse, men de forskellige elementer kan godt indføres med forskellig hastighed. Nogle kan indføres enkeltvis og hurtigt, mens andre omlægninger vil tage tid. Alle interessenter i akutområdet synes at være enige om, at der skal ske forbedringer til fordel for patienterne, og nogle dele i Lægeforeningens forslag kan også findes i andres tanker.

De ressourcer, der anvendes på området i dag, kan bruges bedre, og vi har med udspillet om fremtidens akutbetjening udstukket nogle klare mål og rammer for en styrket indsats for alle akutte patienter i Danmark. Der er ingen grund til at vente med at sætte forbedringerne af det akutte tilbud i gang.

Se i øvrigt Fokus i dette nummer af Ugeskriftet om fremtidens akutbetjening.