Skip to main content

Lægeforeningens mediestrategi

Jens Winther Jensen

1. nov. 2005
3 min.

Det »nye« Ugeskrift er lige på trapperne. Som det ser ud nu, kommer det på gaden første gang om 14 dage. Derved er ambitionen om at skabe sammenhæng i kommunikationen i Lægeforeningens vigtigste trykte medie ført ud i livet. Næste skridt bliver at skabe sammenhæng i den elektroniske kommunikation. Internettets eksplosive fremvækst som tidens vigtigste integrerede kommunikationsmiddel har betydet, at alle har etableret sig med forskellige former for hjemmesider. Det har også inden for Lægeforeningens område medført, at der nu er en stor mængde sider med forskellig funktion, forskelligt udseende og forskellig teknologi. I et meget omfattende projekt i Lægeforeningen under overskriften Lægeforeningen online arbejdes der på at skabe ét sted for læger på nettet.

I forbindelse med den fornyelse og redaktionelle omlægning af Ugeskrift for Læger, der blev vedtaget på Lægemødet 2002, blev der samtidig vedtaget en vision for en overordnet mediestrategi for Lægeforeningen. Målet er en samling af indsatsen på området. Det forudsætter, at de kommunikationskanaler, som Lægeforeningens i dag råder over, samtænkes og koordineres. Det drejer sig især om Ugeskriftet på tryk og på net, DADLNET, DADLINE, lægeforeningen.dk, delforeningernes hjemmesider m.m. Medlemmerne skal gennem denne mediepræsentation have en let, entydig og attraktiv adgang til aktuel viden om, hvad Lægeforeningen og delforeningerne står for. Tilsvarende skal medlemsdebatten om lægepolitiske emner fremmes. Til at trække denne udvikling blev der nedsat et Medieudvalg.

Grundideen i onlineprojektet er at skabe en integration på Internettet efter samme mønster, som det sker i den fagpolitiske del af Ugeskriftet. Det sker med medlemmet i centrum ud fra ambitionen om, at det skal være lettere at være læge på nettet, og det skal være lettere at finde og sortere den lægefaglige viden og information på nettet, der er relevant for den enkelte. Det kan være informationer om overenskomster, efteruddannelse, kongresser etc. Værktøjet til dette skal være, at der er én indgang på Internettet for alle Lægeforeningens medlemmer, og at alle får en personlig side ved at logge sig på som medlem af Lægeforeningen. Princippet i online er altså i realiteten: én indgang og 20.000 hjemmesider. Princippet om én indgang skal desuden være med til at give Lægeforeningen en entydig identitet på Internettet og gøre hjemmesiden attraktiv også for eksterne brugere som studenter, journalister, politikere, researchere etc.

Der er mellem søjler og DADL enighed om, at den integration, der skal finde sted, bliver meget vidtgående. Det vil bl.a. på sigt sige, at alle Lægeforeningens nuværende adresser vil føre frem til den samme startside. Det gælder også Ugeskrift for Læger, der dog samtidig vil udvikle en selvstændig elektronisk version på nettet. Nok så vigtigt er det, at integrationen kan gå betydeligt videre end til den nuværende »familie«. På de sider, som medlemmerne gør personlige, kan også inkluderes fx hjemmesider fra videnskabelige selskaber eller fra lægekredsforeninger. Det er dog en meget vigtig forudsætning for, at det skal være teknisk overkommeligt, at der anvendes den samme teknologi, så hvis selskaber eller foreninger har planer på Internettet i den kommende tid, ville det være fornuftigt at konsultere Lægeforeningens it-afdeling. Tidsperspektivet for onlines debut er omkring et år. Lægeforeningen online vil blive præsenteret på Lægemødet 2003.