Skip to main content

Lægeforeningens store it-satsning

Jens Winther Jensen

22. aug. 2008
3 min.

Lægeforeningen har i denne uge skrevet kontrakt på ny it, der i fremtiden skal dække 80 procent af foreningens systembehov. Det gælder hele foreningen, altså både LF, YL, FAS, PLO og Ugeskrift for læger. Der er tale om et såkaldt virksomhedssystem, Enterprise Ressource Planning, ERP, der skal håndtere fem centrale områder i organisationen: økonomi, medlemsregistre, annoncer, personale, arrangementsbookning og selvbetjening på læger.dk. Vi er den første organisation herhjemme, der vælger denne store løsning. Der er tale om en stor investering over de næste par år, og det vil berøre alle ansatte og alle Lægeforeningens medlemmer. Dog ikke på kontingentet.

Hvordan tør vi kaste os ud i sådan et projekt og spille hasard med medlemmernes penge med de blandede erfaringer, vi selv har fra tidligere it-projekter og ikke mindst den indbyggede Murphy, som har plaget mange andre store it-projekter? For det første, så har vi forberedt os meget grundigt. For det andet, så har vi valgt teknologi fra den tyske kæmpe SAP, der kører hos mere end 40.000 brugere rundt om på kloden. Alene i Danmark hos tusinde andre, hvor en del størrelsesmæssigt kan sammenlignes med Lægeforeningen. Endelig har vi valgt et konsulenthus, AppliCon A/S, hvor medarbejderne i gennemsnit har ni års erfaring med SAP og succesfuldt gennemført mange installationer.

Lægeforeningens it blev gennemgået af Rambøll Manage-ment i 2006, og dommen var ganske knusende. Vores systemer led af manglende integration, manglende sammenhæng i processerne, mange manuelle rutiner, mangel på fleksibilitet og stor afhængighed af enkeltpersoner. I virkeligheden havde vi ikke noget valg. Vores systemer var utidssvarende og uøkonomiske, og det kan vi ikke leve med i denne forening, der ikke forsømmer nogen lejlighed til at pege fingre af den elendige it, som findes i det danske sundhedsvæsen. At det blev en meget stor løsning var resultatet af en omfattende foranalyse, en udbudsrunde og en række workshops, der pegede på, at de standardsystemer, der i dag er udviklet og afprøvet, kan dække de fleste it-behov i en organisation. Den gode nyhed er, at vi i et par år har sparet delvist op til investeringen og kan tage resten på driften, så medlemmerne ikke økonomisk mærker noget til den store satsning.

Til gengæld vil medlemmerne gradvis få fordele af Læge-foreningens nye virksomhedssystem. Det er naturligvis i sig selv en fordel, at driften og arbejdsgangene i Lægeforeningen bliver mere rationel, og medlemmerne vil, som projektet skrider frem, få en række nye værktøjer til rådighed, bl.a. omkring bookning, afregning med Lægeforeningen og oversigt over kurser. Et helt nyt medlemssystem skal give basis for en helt anden grad af selvbetjening og overblik på vores hjemmeside.

Projektet blev præsenteret for sekretariaterne i Domus Medica i denne uge. Et helt nyt økonomisystem skal fungere fra nytår, og de forskellige etaper vil så gradvist blive igangsat over de næste to til tre år. Senest i foråret 2011 vil Lægeforeningen it-mæssigt være helt med i front. Der er stor glæde i huset over, at der er udsigt til et stort kvantespring i moderne it-anvendelse i løbet af de få år. Vi håber, at glæden med tiden vil brede sig til medlemmerne.