Overlæge Peter Faunø sidder med noget i hånden, der hedder et beslutningsstøtteværktøj. Det er såmænd bare et stykke papir med et skema med to kolonner på. Her kan man se konsekvenserne på en række parametre i forhold til hhv. operation og træning. Det er konsekvenser i forhold til, hvilken fysik man kan regne med, hvor længe man skal være sygemeldt, risici osv.
”Der står sådan set ikke noget, som vi ikke altid har sagt”, siger Peter Faunø.
”Forskellen er, at dette er nedskrevet, struktureret information, og det betyder, at patienten bedre kan følge med. Ydermere kan patienten tage skemaet med hjem og tænke over det i fred og ro, før beslutningen bliver taget”.
Skemaet er blevet til efter interview med patienter, der tidligere har været stillet over for valget, og det bliver ændret, når der kommer gode nye idéer.
Det er for tidligt med evalueringer af den nye måde. Og der er ingen ændringer i adfærden at spore. Men alligevel er Peter Faunø blevet positivt overrasket:
”Patienterne siger, de føler sig inddragede. De føler, de selv har taget beslutningen”.
Hvad siger du så til det?
”Jeg må sige, at jeg først var skeptisk. Vi er i en verden, der i stadigt højere grad bliver styret af andre end læger, og vi får mange beslutninger trukket ned over hovedet, som vi føler er irrelevante, og jeg troede, dette var en del af det. Men jeg må sige, at jeg tror, det er vejen at gå”.
Overlader du så hele beslutningen til patienten nu – hvad hvis du har en patient, som du synes vælger forkert?
”Nej. Der kan være patienter, som i mine øjne har en forkert opfattelse af deres egen situation. Der tillader jeg mig altså at give mere information, så de forstår, hvad jeg mener. Der er også patienter, der komme med historier, f.eks. at de kender en, der ikke er blevet opereret, og som alligevel spiller fodbold. Så må jeg sige, jeg kender 999 personer, hvor det er gået galt, når de spiller fodbold, så trumfer jeg på den måde min mening igennem”.
Er du omvendt nogle gange blevet klogere, så du har måttet skifte mening?
”Ja, som læge kan man godt nogle gange blive låst fast. Man har en patient, som man tror, man ved, hvordan gerne vil behandles. Men så kan der i samtalen om skemaet komme ting op, som viser sig at betyde mere for patienten, end man troede – det kan være, hvor lang tidssygemelding man er klar til, eller noget andet”.
Og en slutbemærkning fra Peter Faunø:
”Hvis noget ikke går som forventet efter behandlingen, kan man sige, at så ligger ansvaret mere på patienten selv, som har taget beslutningen. Nogle patienter kan godt blive aggressive eller utilfredse med systemet, men det tror jeg, der vil blive færre tilfælde af, når de selv har taget beslutningen”.
KVINDEN I FRONT
Lisbeth Kallestrup er centerchef i Mave-Barn-Centret og ansvarlig for patientinddragelse på AUH. Hun tager imod på sit kontor i den gamle sygehusdirektørbolig på det gamle kommunehospitals vidtstrakte matrikel.