Skip to main content

Læger.dk version 1.0

Informationschef Tommy Østerlund, toe@dadl.dk

5. dec. 2005
3 min.

Den version af Lægeforeningens fælles internetportal, der går i luften den 7. december, er version 1.0. De tusinder af netsider, som Lægeforeningen og Ugeskriftet har produceret siden DADLNET's lancering for otte år siden, er lagt over i den samme portal, så vi kan videreudvikle et sted og på samme platform i stedet for på seks-syv forskellige områder. Tingene er blevet samlet, og der er mere overblik. Det er den samme søgemaskine, der bruges på hele indholdet.

Det er endnu ikke set i internettets historie, at større it-løsninger er lanceret gnidningsfrit. Sådan går det sikkert heller ikke med Læger.dk. En portal med Oracle-teknologi, som der er tale om, er langsommere end de sider, vi hidtil har arbejdet med, fordi opbygningen er anderledes. Det kan også være, at man fra starten savner nogle af de funktioner, som var stillet i udsigt.

Udbygning ad to hovedspor

Men rolig. Det kommer gradvist til at gå hurtigere, fordi portalen ligesom de moderne Windows-versioner kan huske, så de sider, man anvender ofte, efterhånden kommer hurtigere frem. Og version 1.0 er altså det fundament, vi bygger videre på. Der vil hurtigt komme en version 1.1, 1.2, 1.3 osv. De bliver leveret ind ad døren til brugerne gradvist. Brugerne skal altså ikke foretage sig noget.

Videreudviklingen af version 1.0 kommer til at forløbe ad to hovedspor. Vi vil for det første gøre Læger.dk mere interaktiv, altså markant øge mulighederne for selvbetjening. Det vil bl.a. ske ved:

Forbedret søgning efter medlemmer. En funktion, der er meget anvendt.

Ved en markant forbedring af hele kursusområdet med et interaktivt kursuskatalog med automatisk kursusbookning, afregning, med udvikling af en selvstændig e-lærings-portal osv.

Det skal også være hurtigere at få overblik over kontingentforhold, tilhørsforhold i forhold til regioner og tillidsrepræsentanter og i øvrigt en forbedret betjening af sidstnævnte.

Forbedret medlemsbetjening

Det andet vigtige område, der vil blive sat ind på at udvikle, er at udbygge portalens muligheder for personalisering. Det er altså en:

Stadig forbedring af tilvalgsmulighederne på Mit læger.dk, hvor vi nok må indrømme, at version 1.0 nærmest er minimalistisk.

Vi vil gerne give mulighed for øget identifikation af tilhørsforhold geografisk, specialemæssigt etc.

Vi vil også gerne gøre informationer om løn- og overenskomstforhold mere personrelevante, så det både er muligt at få det store overblik og at målrette mod helt personlige oplysninger.

Det er med andre ord en forbedret medlemsbetjening på portalen, der har den højeste prioritet.

Nye systemer i Domus

I Domus vil Læger.dk hurtigt blive fulgt af et fælles journalsystem for hele huset som led i at rationalisere arbejdsgangene i huset. Et intranet med samme form for personalisering som med Lægeforeningens medlemmer står også på ønskesedlen af samme underliggende årsager som journalsystemet: en rationalisering af arbejdsgangene, øget mulighed for vidensdeling og for at gå på tværs i huset.

Der står mange andre ting i kø for at komme ind på portalen, og i øvrigt kommer der løbende nye versioner af portalteknologien, der kan give forbedringer. Det er ikke teknologien eller fantasien, der sætter grænser, hvor hurtigt Læger.dk kan udvikles. Det er ressourcerne i form af penge og arbejdskraft.