Med få dage til, at lægerne på Rigshospitalet den 5. november tager sundhedsplatformen i brug, tegner lægerne på Herlev og Gentofte Hospital forventningerne op på denne måde:
Sundhedsplatformen fungerer bedre, og lægerne på Rigshospitalet kan glæde sig til et smartere system, men de skal også være bekymret over et system, som stadig ikke er bygget færdigt.
Peter Sommer, formand for overlægerådet på Herlev Hospital, siger det på denne måde:
»Tilstanden af systemet er ikke så slem, som den har været. Vi blev ramt af en slags perfekt storm, da vi startede. Undervisningen var elendig, integrationerne med de andre it-systemer som eksempelvis FMK virkede ikke, og der var masser af ting i systemet, som ikke var bygget færdig. Og når vi tog de kritikpunkter op med ledelsen, blev det bare slået hen. Det var også grunden til, at vi offentligt kritiserede systemet så meget. Men siden har hospitalets ledelse lyttet til os og anerkendt vores kritikpunkter, og som det er i dag, går det fremad med at få rettet systemet«, siger Peter Sommer.
Sundhedsplatformen fik sin debut på Herlev og Gentofte Hospital for ca. seks måneder siden den 21. maj. Og det var det første ud af i alt 19 hospitaler i Region Hovedstaden og Region Sjælland, der tog hul på systemet, som – når alle hospitaler har taget det i brug – vil blive anvendt af 44.000 ansatte og 2,5 millioner borgere.
Lægerne bypasser sundhedsplatformen
Den 1. september – efter tre måneder med sundhedsplatformen – havde overlægerådet på Herlev Hospital møde for at holde status, og i referatet fra mødet konkluderede overlægerne samstemmende, at de var bekymret for, »hvorvidt SP (sundhedsplatformen, red.) nogensinde kommer til at fungere efter hensigten, og hvornår man kan komme tilbage til normal produktion og sikkerhed for patienterne«.
Helt så slemt står det ikke til i dag, siger Peter Sommer.
»Vi anerkender, at systemet har masser af fordele, og der er ikke tale om en ny it-skandale i det offentlige, men systemet fungerer stadig ikke optimalt, og det betyder også, at lægerne stadig arbejder rundt om systemet. Vi skal have hverdagen til at fungere, så derfor bypasser man systemet, hvis man støder på problemer. Der er ikke smart, men systemet fungerer ikke intuitivt«, siger Peter Sommer.
At sundhedsplatformen ikke er intuitiv siger også Sofie Hjortø, førstereservelæge på Gynækologisk-obstetrisk Afdeling på Herlev og Gentofte Hospital.
»Folk finder deres egne veje i systemet, og det skyldes bl.a. den tvivlsomme uddannelse, vi fik i starten. Fordelen for lægerne på Rigshospitalet er, at systemet har fået rettet mange fejl, undervisningen er vist blevet bedre og nogle af superbrugerne har nu seks måneders erfaring med systemet. Men Rigshospitalets læger vil formentlig også opleve frustrationer og et mindre chok, når de skal bruge sundhedsplatformen«, siger Sofie Hjortø.
At lægerne på den måde arbejder rundt om systemet er faktisk et problem i sig selv, skrev sundhedsplatformens ledelse i et notat til Region Hovedstaden som opfølgning på overlægerådets bekymringer i september. For når lægerne er frustrerede, bunder det i manglende kendskab til systemet. Og det resulterer i, »at der foretages fejlagtige registreringer eller forkert brug, hvilket igen øger uhensigtsmæssighederne i såvel det daglige arbejdes effektivitet som i mulighederne for at få meningsfyldt uddata«.
Som at lære et nyt sprog
Men ifølge Anja Mitchell, formand for Overlægeforeningen, kom systemet som et chok for lægerne på Herlev og Gentofte Hospital.
»Sundhedsplatformen var ikke færdig, da systemet blev taget i brug på Herlev og Gentofte Hospital. At skifte til sundhedsplatformen svarer nærmest til at lære et nyt sprog, og det skal stort set alle medarbejdere lære samtidig. Det giver en gennemgribende forandring af arbejdsdagen og mange udfordringer, også faglige, f.eks. med hurtigt at få overblik over patientens behandlingsforløb. Derfor vil det også komme som en overraskelse for mange læger på Rigshospitalet, hvor gennemgribende systemet er i hverdagen. Overlægerne vil være med til at udvikle sundhedsplatformen til at understøtte de kliniske arbejdsgange bedst muligt, og vi ser heldigvis, at overlægerne på Rigshospitalet er stærkt involveret i processen med at indføre sundhedsplatformen. Derfor vil de være langt bedre forberedt på Rigshospitalet, end vi var på Herlev/Gentofte, og på den baggrund tror jeg, at man kan undgå en del problemer«, siger Anja Mitchell.
Da sundhedsplatformen blev skudt i gang i maj, var udmeldingen fra hospitalets ledelse, at aktiviteten skulle være 50 pct. de første 14 dage, 75 pct. i uge tre og fra uge fire skulle der være normal drift. Men de seneste tal viser, at aktiviteten var 86 pct. i august, efter at tallene for juni var 78 pct. og 76 for juli, mens Herlev og Gentofte Hospital ikke kan oplyse, hvad aktiviteten er på afdelingsniveau. Og den status er bekymrende, siger Anja Mitchell.
»Herlev og Gentofte Hospital er selv efter seks måneder ikke oppe på den forventede aktivitet. Det kan medføre et større økonomisk underskud, og vi mener ikke, at det er fair, hvis medarbejderne på hospitalet kommer til at betale den regning helt eller delvist«, siger overlægernes formand.
Sundhedsplatformen har desuden betydet ekstraarbejde og overarbejde for en lang række overlæger og yngre læger, og ekstraregningen i de første tre måneder til lægerne lyder på 4,3 mio. kr. eller hvad der svarer til to pct. af lønudgifterne til læger i perioden.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Anne Gram, vicedirektør på Herlev og Gentofte Hospital og ansvarlig for sundhedsplatformen.