Skip to main content

Lægers pligt til at underrette socialforvaltningen er uændret

Jan Andreasen, journalist, læge /Agonist

2. nov. 2005
5 min.

Hvis alene mediernes behandling af regeringens tværministerielle arbejdsgruppes rapport vedrørende omskæring af piger stod til troende, så er det nemt at få den opfattelse, at reglerne for, hvornår læger har pligt til at underrette de sociale myndigheder, er blevet strammet. Rapporten, som ministeriet i deres pressemeddelelse kaldte for omskæringsrapporten, blev offentliggjort den 13. januar.

Debatten har også været præget af en del forvirring om og sammenblanding af begreberne underretning, indberetning og anmeldelse til politiet. Socialminister Henriette Kjær har selv bidraget til uklarheden i debatten ved at sende rapporten ud til offentliggørelse med ordene:

»For mig er det vigtigste, at det nu står krystalklart, at der er en underretningspligt for fagpersoner. Debatten i efteråret efterlod et rodet billede af, hvad man skulle, hvis man opdagede en pige, der er blevet omskåret eller skal omskæres. Nu må ingen være i tvivl. Der er pligt til at underrette de sociale myndigheder. Denne pligt kan ikke tilsidesættes af tavshedspligten eller andre regler«, udtalte socialminister Henriette Kjær i en pressemeddelelse den 13. januar.

Debatten og ministerens udtalelse står i modsætning til, at rapporten klart slår fast, at den eksisterende lovgivning er god nok, og at der ikke er behov for at ændre denne. Arbejdsgruppen understreger også, at der ikke er behov for at skærpe servicelovens generelle formuleringer vedrørende underretningspligten. De generelle formuleringer i serviceloven sikrer, ifølge arbejdsgruppen, på en hensigtsmæssig måde grundlaget for den sociale indsats over for de berørte børn og deres familier.

Det er en konklusion, som formanden for Lægeforeningens etiske udvalg, Hans Buhl, er meget enig i.

»Vi støtter fuldt ud arbejdsgruppens konklusion i rapporten, der er meget klar. Men Lægeforeningens etiske udvalg finder ikke, at der er overensstemmelse med rapportens konklusion og Henriette Kjærs udlægning af rapporten, på nær hvis hun udelukkende henviser til situationer, hvor en læge undlader at underrette sit kendskab til, at en omskæring vil finde sted. I de situationer er vi enige med ministeren i, at læger har pligt til at gøre, hvad de kan for at forhindre en omskæring, eller hvis mindre søskende er i fare«, siger Hans Buhl.

Rapporten peger også på, at læger ikke har pligt til at undersøge et barn for, om der har fundet en omskæring sted, eller spørge ind til det. Læger har ifølge rapporten selvfølgelig pligt til at behandle et barn, der har fysiske symptomer efter omskæring og/eller psykiske vanskeligheder. Men ingen læge er vel heller i tvivl om, at de skal behandle deres patienters symptomer. Læger skal foretage en helhedsvurdering af barnets problemer og situation, førend de eventuelt vælger at foretage en underretning til socialforvaltningen.

Helhedsvurdering af barnets interesser

Ingen kender omfanget af problemet med omskæring af piger i Danmark. Der findes således ingen opgørelse herom herhjemme. Fra den kommunale sundhedstjeneste i København, Århus og Odense lyder det, ifølge rapporten, at traditionen for omskæring er ved at blive brudt blandt somaliere i Danmark. Det stemmer overens med erfaringer fra bl.a. Sverige, Norge og Frankrig. Endvidere har den sociale Ankestyrelse over for Socialministeriet oplyst, at den ikke har truffet afgørelse om anbringelse af børn uden for hjemmet begrundet i omskæring, og at der derfor ikke findes praksis herhjemme på dette område. Rapporten slår da også fast, at det alene er i yderste tilfælde, at der skal ske tvangsmæssig anbringelse uden for hjemmet. Det er, når der er åbenbar risiko for, at barnets eller den unges sundhed eller udvikling lider alvorlig skade, og når der er begrundet formodning om, at problemerne ikke kan løses under barnets eller den unges fortsatte ophold i hjemmet.

Arbejdsgruppen understreger i rapporten, at tvangsforanstaltningen ikke skal ses eller bruges som en straf af forældrenes handlinger og holdninger. Arbejdsgruppen skriver således, at »hjælp efter serviceloven til en pige, der risikerer at blive omskåret eller allerede er blevet omskåret, skal således vurderes konkret i forhold til pigens behov og ikke som en trussel mod forældrene«.

Hvis der skal anvendes tvang, så kræver det en helhedsvurdering af barnets situation. Arbejdsgruppens synspunkter er, at tvang kan anvendes, »hvis en omskåret piges vanskeligheder af fysisk og psykisk art bliver så omfattende, at pigen oplagt har behov for massiv støtte, og hvis forældrene i en sådan situation ikke indvilliger i og samarbejder omkring pigens vanskeligheder, vil tvangsmæssig anbringelse af pigen komme på tale for herved at skabe et rum og mulighed for at afhjælpe vanskelighederne«. Der skal - som i alle andre sager - »anlægges en helhedsvurdering, som bl.a. også afvejer de vanskeligheder og det afsavn, en sådan pige vil få som følge af at blive fjernet fra forældrene. I forbindelse med en eventuel anbringelse uden for hjemmet af et barn fra en kultur, der er forskellig fra den danske, er det samtidigt vigtigt at have øje for, at anbringelsesstedet skal kunne rumme barnets og familiens kulturelle baggrund, herunder deres etniske og religiøse tilhørsforhold. Dette følger af FN's konvention om barnets rettigheder« (s. 41 i Rapport fra tværministeriel arbejdsgruppe om omskæring af piger).

Lægers pligt til at underrette

»Det er således arbejdsgruppens opfattelse, at det nuværende regelsæt om underretningspligt i servicelovens §§ 35 og 36 utvivlsomt omfatter oplysninger om, at en pige skal omskæres, eller at en pige som følge af omskæring har store psykiske, sociale og fysiske vanskeligheder. Hermed er alle relevante faggrupper - læger, lærere, pædagoger, sundhedsplejerske mv. forpligtet til at underrette de sociale myndigheder i de omtalte situationer«.

Side 7 i regerings tværministerielle arbejdsgruppes rapport vedrørende omskæring af piger.

Yderligere information:

Rapport fra tværministeriel arbejdsgruppe om omskæring af piger. Socialministeriet den 13. januar 2003

Invitation til pressemøde den 13. januar 2003

Rapporten og invitationen kan læses på www.sm.dk - se under nyheder