Skip to main content

Lægevagten fungerer - rigtig godt endda

Anne Steenberger, as@dadl.dk

28. jan. 2013
2 min.

VAGTLÆGEN Et hold forskere i Aarhus har gennemgået lægevagten i Region Midtjylland, patienternes kontaktårsager, lægernes diagnoser og konsekvenserne: indlæggelse, lægebesøg eller afslutning.

Resultatet viser et system af høj faglig kvalitet og et effektivt system:

»Vi har i vagtlægerne en effektivt fremskudt del af sundhedsvæsenet, som kan sørge for, at patienterne får det bedste råd og sendes det rette sted hen«, siger Peter Vedsted, leder af Forskningsenheden for Almen Praksis i Aarhus.

Undersøgelsen viser, at knap 18 pct. af de patienter, som lægen taler med i telefonen, kan afsluttes med konstateringen »du er ikke syg«, og at næsten to tredjedele (65 pct.) kan afsluttes med ordene »du er syg, men det er ikke alvorligt«.

Det er efter Peter Vedsteds mening meget markant:

»Det er værd at bemærke, at lægen alene ud fra en samtale i telefonen kan afslutte en stor patientgruppe ved at vurdere, at de ikke er alvorligt syge. Og det viser ud over systemets effektivitet, at lægen er den rette mand eller kvinde i røret, når der skal visiteres«.

Undersøgelsen viser nemlig også, at lægen - også over telefonen - kan vurdere, at 4-5 pct. af patienterne er så alvorligt syge, at de får en direkte indlæggelse på grundlag af den konsultation, som den praktiserende læge giver.

Den må regionerne gerne høre, siger Peter Vedsted:

»Det er et vigtigt budskab til driftsherrerne. For det fortæller, at vi faktisk har en fremskudt del af sundhedsvæsenet, som er i stand til at give hurtig hjælp til personer, der ringer til lægevagten med ondt i hjertet, astma eller noget andet alvorligt. Bare ved at tale i telefon«.