Skip to main content

LAS - kursus i Ledelse, administration og samarbejde

Ekstern lektor Holger Myrup og konsulent, tidligere cheflæge, Anders Frøland, Region Syd og Vejle Amts Center for Udvikling og Uddannelse. E-mail: afr@vejleamt.dk

16. okt. 2006
6 min.

Den ny speciallægeuddannelse har medført en række nye, obligatoriske kurser i læring, kommunikation, vejledning, ledelse, administration og samarbejde (LAS) samt forskningstræning.

For at få en god start på LAS-kurset i Region Syd blev alle fire amter i regionen opfordret til at tilmelde fem yngre læger, fortrinsvis på 1. reservelæge-niveau til et pilotkursus, som af praktiske grunde omfattede både LAS 1 og 2 med et interval på ca. seks uger. Som kursusleder ansattes Holger Myrup, mens Anders Frøland fungerede som lægelig formidler.

Pilotkurset blev afholdt i februar til maj 2004, og blev en succes, i hvert fald målt ved diskussioner, højrøstet kritik og konstruktive forslag. Som konsekvens blev kursusmaterialet ændret og reduceret, og introduktionen til opgaveskrivningen vægtet højere.

En umiddelbar erfaring var også den indlysende fordel ved at lade LAS 2 følge få uger efter LAS 1, således at både kursister og undervisere oplevede en god sammenhæng mellem emnerne i de to moduler. Denne sammenhæng er derfor blevet fastholdt i de følgende kurser, således at både LAS 1 og 2 er blevet afviklet i begyndelsen af hoveduddannelsen.

4 kurser pr. semester

Fra efteråret 2004 afholdtes fire regulære kurser pr. semester. Ud over pilotkurset er der indtil sommeren 2006 afviklet 15 kurser med i alt 237 deltagere.

Kursusformen og de enkelte emner er i store træk uændret men er dog blevet modificeret løbende ud fra kursisternes kritik og undervisernes erfaringer.

LAS 1 omfatter en hel dag med elementær organisationsteori ledsaget af praktiske eksempler, især fra almen praksis. Den følgende dag er emnerne ledelsesformer i sundhedsvæsenet og grundlæggende sundhedsøkonomi. Ved modulets afslutning opfordres alle kursister til at sende kursuslederen en kort beskrivelse af en organisatorisk eller ledelsesmæssig problemstilling fra deres hverdag, en opfordring, som samtlige kursister til dato har efterkommet.

Disse »minicases« spiller en vigtig rolle i det videre forløb. Ved en gennemgang af dem udkrystalliseres som regel 4-6 overordnede temaer, som foreslås som emner for den afsluttende opgaveskrivning og som grundlag for forslag til sammensætning af de grupper på 3-5 kursister, der skal arbejde med emnerne. De aktuelle »minicases« bruges også som eksempler af underviserne på LAS 2.

Emnerne for LAS 2 er i korthed: sundhedsvæsenets interessenter, decentral økonomi, introduktion til forløbsledelse, ledelse i almen praksis, ledelse på lægers arbejdspladser, ledelse i sygehus-afdelinger, sundhedsjura, arbejde med komplicerede cases om patientforløb og ledelsessituationer.

Undervisere er læger med praktisk og teoretisk ledelseserfaring samt enkelte undervisere med økonomisk eller samfundsfaglig baggrund.

Ind i mellem cases, diskussioner og katedrale præsentationer arbejder kursisterne med deres seminaremner med mulighed for vejledning af de tilstedeværende undervisere. En stor del af arbejdet med opgaven er derfor gjort, inden kursisterne forlader kursusstedet. En af underviserne fungerer som vejleder også efter internatets afslutning. Ca. fem uger senere mødes kursisterne med kursuslederen og nogle af vejlederne til en opfølgningsdag, hvor hvert hold præsenterer sit seminar. Alle gruppedeltagere skal komme med indlæg ved fremlæggelse og opposition. Herved sikres, at alle holddeltagere har været involveret i opgaveløsningen.

Nogle eksempler på seminarer fra de seneste hold:

  • analyse af forhold af betydning for strategiske ændringer i almen praksis

  • analyse med henblik på at identificere sociologiske træk i en kompagniskabspraksis

  • analyse af forandringsbehovet i en lægepraksis mhp. yngre lægers indtræden i kompagniskab

  • analyse og diskussion af strukturforbedringer i en sygehusafdeling for at opnå integration af speciallægeuddannelsen i patientbehandlingen

  • En analyse af lægeklanens betydning for lægelig ledelse af en sygehusafdeling

  • En diskussion af lean-metodens anvendelighed i to forskellige typer af sygehusafdelinger.

Koncentreret indsats giver pote

Mange kursister fandt LAS 2 meget hårdt. Dels er internatformen krævende i forhold til mange kursisters behov for at tage del i deres familiers hverdag, dels undervises der meget i løbet af de tre dage. På den anden side er det åbenlyst, at den koncentrerede indsats har ført til særdeles gode resultater, målt ved kvaliteten af seminarerne.

Holdene har været blandede med hensyn til specialer, men sammensætningen har varieret meget. Der har været en del opmærksomhed på, om det er hensigtsmæssigt at have vordende almenmedicinere og sygehusspecialister på samme hold. Spørgsmålet har været drøftet uformelt på alle hold, men kun ganske få har ment, at der burde være en deling efter de to grupper af specialer. På det trin, hvor de yngre læger befinder sig, når de er på LAS-kursus, har alle erfaringer med almen praksis og sygehusspecialer og deltager derfor aktivt i undervisning og diskussioner.

Både danske og udenlandske læger

Der har været mange læger med udenlandsk baggrund på holdene. På de første hold oplevede vi nogle sprogproblemer, men de er aftaget betydeligt i de forløbne to år. Derimod er der en tydelig forskel på opfattelsen af ledelse og ledelseskompetencer mellem læger, der er uddannet i Danmark og læger, der er uddannet i og evt. også har arbejdet i andre lande end i de skandinaviske. Dialogbaseret ledelse giver større mening for den, der er vant til at kunne diskutere med sin leder. Vi har derfor altid forsøgt at blande kursisterne i gruppearbejdet.

Sundhedsstyrelsen har ønsket, at dens vejledning om afvikling af LAS-kurset overholdes i Region Syd, således at LAS 1 afvikles under introduk-tionsuddannelsen, og LAS 2 tidligt i hoveduddannelsen. Det giver den ulempe, at den viden, der er tilegnet på LAS 1, og som har været grundlaget for undervisningen i LAS 2, vil gå tabt i løbet af det eller de år, der går mellem de to moduler. I øjeblikket kan undervisere på LAS 2 gå ud fra, at de elementære organisationsteoretiske begreber er indarbejdede, hvilket sparer meget tid. Desuden kræver tilegnelse af det teoretiske stof og forståelsen af de praktiske eksempler, at kursisterne har en del erfaring fra arbejdet på sygehusafdelinger og i almen praksis. En ulempe vil naturligvis også være, at den socialisering, der finder sted i løbet af LAS 1 er væk, når kursisterne på nysammensatte hold møder til LAS 2.

Uanset de argumenter, der kan anføres for at følge Sundhedsstyrelsens vejledning om adskillelse af de to moduler, må man konstatere, at der nu foreligger særdeles gode resultater af den model, som er udviklet i Region Syd, og som ca. 250 yngre læger har gennemgået og været med til at udvikle og forbedre.

Rollerne som leder/administrator og samarbejder i den lægelige videreuddannelse

Leder/administrator

  • Udnytte ressourcer rationelt i en afstemning af patientbehandling, uddannelsesbehov, forskning og eksterne aktiviteter

  • motivere og engagere i sundhedsorganisationen

  • anvende informationsteknologi til optimering af patientbehandling, livslang læring og andre aktiviteter

Samarbejder

  • rådgive og diskutere konstruktivt med læger, sundheds-personale og andre

  • medvirke konstruktivt i tværfaglige teams

Sundhedsstyrelsens retningslinjer for LAS-kurser

LAS 1

todageseksternat, som skal ligge i løbet af introduktionsstillingen

LAS 2

tredagesinternat plus en opfølgningsdag i begyndelsen af hoveduddannelsesforløbet. Mellem LAS 2's hoveddel (internatet) og opfølgningsdagen skal der udarbejdes en skriftlig opgavebesvarelse

LAS 3

firedagesinternat, som afholdes i slutningen af hoveduddannelsen.

LAS 1 og 2 arrangeres regionalt, LAS 3 er landsdækkende og afholdes af Sundhedsstyrelsen. De overordnede formål med LAS-kurserne er at give deltagerne:

  • en grundlæggende indføring i det danske sundhedsvæsens opbygning og struktur på såvel decentralt som centralt niveau

  • et kendskab til de væsentligste interessenter inden for det danske sundhedsvæsen på såvel lokalt som nationalt plan

  • et grundlæggende kendskab til de aftaler, regelsæt m.v., der er af betydning for det danske sundhedsvæsens funktion

  • en basal teoretisk viden inden for ledelse, organisation og samarbejde samt basale færdigheder i at anvende denne viden i forbindelse med løsning af konkrete forvaltningsmæssige og organisatoriske problemstillinger.