Skip to main content

Manglende evaluering af ny forskningstræning

Journalist Jacob Berner Moe, jacob@bernermoe.dk

15. aug. 2008
3 min.

»Jeg har en god fornemmelse, men det er kun en fornemmelse. Jeg har ikke rigtig noget at have den i.«

Ordene kommer fra en ærlig leder af sekretariatet for den lægelige videreuddannelse i region nord, Jan Greve. Men de kunne ligeså godt komme fra en af kollegaerne i region øst eller region syd. Ingen af regionerne har nemlig evalueret, hvordan det går med den meget omdiskuterede del af speciallægeuddannelsen, »forskningstræning«.

I vejledningen fra juni 2005 står der: »... skal videreuddannelsesrådet sikre en systematisk tilbagemelding fra vejledere på forskningstræningsmodulet og fra uddannelsessøgende læger i hoveduddannelsen om tilfredshed med forløbet og om udbyttet heraf.«

Af vejledningen følger også, at »resultaterne fra den systematiske tilbagemelding skal indgå i årsberet-ningen fra de regionale råd, der tilsendes Sundhedsstyrelsen og Det Natio-nale Råd for Lægers Videreuddannelse«.

Men der findes ingen systematiske tilbagemeldinger. Der kan være løsrevne og forskellige typer evalueringer af forskningstræningen. F.eks. fra de første tre dages teoretiske introduktion eller et specialespecifikt modul, men konstitueret kontorchef i Sundhedsstyrelsen Marit Karina Buccarella erkender, at der er et stykke vej endnu, før virkeligheden lever op til vejledningen.

»Nej, vi har ikke fået tilsendt nogen systematisk evaluering,« konstaterer kontorchefen, der også må erkende, at Sundhedsstyrelsen kun har modtaget de obligatoriske årsberetninger fra Videreuddannelsesregion Nord.

Kontorchefen understreger dog, at Sundhedsstyrelsen er i løbende dialog med videreuddannelsesregionerne, ligesom hun pointerer, at den nye ordning først skal finde sine ben, før man kan evaluere på den.

Man har ikke kunnet evaluere før nu?

» Vi har været indstillet på, at der er særlige betingelser i startfasen - men man er ved at være der nu, hvor man kan få et udbytte af at kigge på det,« siger Marit Karina Buccarella.

Når det står så direkte i vejledningen, at man skal lave systematiske tilbagemeldinger - hvor alvorligt er det så, når de ikke er lavet?

»Når det fremgår af vejledningen, at det er noget, man skal, så skal man selvfølgelig lave det. Men når det er sagt, kan man kun måle, når forskningstræningen er veletableret i alle videreuddanelsesregioner. Der er de så ved at være nu.«

Hvad gør du så nu?

»Vi tager en drøftelse med de Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Dels om hvornår videreuddannelsesregionerne kan komme i gang, og hvordan de gør det. Hvad angår årsrapporterne, retter vi henvendelse til regionerne med henblik på at sikre, at årsrapporterne tilgår Sundhedsstyrelsen.«

Jævnlige klager

Hvordan det egentlig går med forskningstræningen må altså foreløbig stå ubesvaret hen. Et blik ud over de sporadiske opsamlinger kan endda give næring til bekymring. I det regionale råd i Østdanmarks mødedagsorden fra den 11. juni hed punkt nummer 8: Forskningtræning - status. I dagsordenteksten står der blandt andet:

»De evalueringer af kurserne, som sekretariaterne har fået tilsendt, er generelt positive. Vi hører dog jævnligt om klager over kurserne. Klagerne synes at være fra de kursister, som har en vis videnskabelig basis, samt fra undervisere, der synes, at kursisternes niveau er for lavt.«

I Videreuddannelsesregion Nord understreger sekretariatsleder, Jan Greve, betydningen af, at man finder fælles fodslag mellem regionerne.

»Vi er ikke interesserede i at høre, om man er tilfreds eller ikke tilfreds - en evaluering på det niveau kan ikke bruges,« siger Jan Greve, der selv er uddannet samfundsmediciner.

Hvad synes du så er interessant at finde ud af?

»Helt overordnet om de yngre læger - som ikke i forvejen har en forskningsbaggrund - bliver bibragt større forståelse af, hvordan de bruger forskningen i deres kliniske hverdag.«

Marit Karina Buccarella vil ikke udstede nogen deadline for, hvornår den systematiske tilbagemelding vil indgå i årsberetningen fra de regionale råd. »Men vi går i gang nu,« siger hun. Spørgsmålet omkring evaluering af forskningstræningen vil desuden blive et emne på mødet i det Nationale Råd for Lægers Videreuddannelse i september.