Skip to main content

Nej til alkoholreklamer

Journalist Bente Bundgaard, bbu@dadl.dk

1. maj 2009
1 min.

En af anbefalingerne i Forebyggelseskommissionens rapport om, hvordan danskerne kan blive sundere, handler om alkoholreklamer.

De skal forbydes, foreslår kommissionen, og det er der åbenbart en del opbakning til.

»Forbud mod reklamer i medierne kunne jeg være med til«, sagde Vivi Kier, sundhedsordfører for De Konservative med tryk på »kunne« under debatten om Forebyggelseskommissionens anbefalinger på Lægemødet sidste weekend.

Venstres sundhedsordfører Birgitte Josefsen havde sympati for forslaget, men forudså også besvær med at afgrænse et sådant forbud:

»Det ville være meget fint ikke at have lov til at have deciderede reklameindslag i medierne. Men så får man reklamerne på anden vis. Skal man så forbyde alle westernfilm?«, spurgte hun retorisk.

Fra SF's Karl Bornhøft, som er sundhedsordfører for folkesundhed og forebyggelse, var der begejstring: »Der er ingen tvivl om, at der skal være forbud mod at reklamere for alkohol«, sagde han.

Og socialdemokraternes forebyggelses- og idrætsordfører Flemming Møller Mortensen sagde om reklamerne, at »vi skal naturligvis gribe de lette steder. Dette her er et let sted. Her bør vi på tværs af partier kunne blive enige om, at hvis der er effekt ved det, så må vi gøre det«, sagde han.

Mens Dansk Folkepartis sundhedsordfører Lise Lotte Blixt sagde: »Vi skal kigge på reklamer. Men også på, hvad vi som voksne mennesker udsender af signaler til vores børn«.