Skip to main content

Nu er tiden kommet til at stille krav

Kommunikationskoordinator i PLO, Anne Weimar, aw.plo@dadl.dk

31. okt. 2005
7 min.

Praktiserende Lægers Organisation og Sygesikringens Forhandlingsudvalg har udvekslet krav i forbindelse med de forestående overenskomstforhandlinger. Øverst på PLOs liste står mere økonomi til især konsultationsydelelsen som et ufravigeligt krav.

Kravene er sat sammen på baggrund af analyser af ud-viklingen i - og kravene til - almen praksis. Medlemmerne

er særdeles aktive i debatten og har i høj grad inspireret til at udforme PLOs krav, som er godkendt af repræsentantskabet.

De praktiserende læger oplever i disse år, at konsultationerne er mere krævende, mere sammensatte, og at patienterne i højere grad end tidligere går til læge. Det bekræftes af Sundhedsstyrelsens seneste tal, som dokumenterer, at der i de sidste 10 år er sket en stigning på 23% henvendelser til almen praksis. Sammenholdt med en tiltagende lægemangel, og senest en audit fra APO i Odense, som viser, at i hver anden konsultation er mindst en af de otte folkesygdomme repræsenteret.

Opmærksomheden henledes på, at det er bruttokrav, og at det endelige resultat derfor kan komme til at se noget anderledes ud.

Forhandlingsprocessen er gået i gang, og der sigtes på, at forhandlingerne afsluttes ultimo oktober måned.

De to parters krav er her skitseret i hovedpunkter.

Krav fra Praktiserende Lægers Organisation

Konsultation og økonomi

Grundhonoraret for konsultationen er det væsentligste krav for PLOs medlemmer. Prisen på 108 kr. i dag for en konsultationsydelse er - på trods af det basishonorar, der er knyttet til hver tilmeldt patient - helt ude af trit med, hvad højt specialiserede ydelser koster i andre erhverv. Det nuværende beløb er ikke afhængigt af, hvor tunge konsultationerne er, og det opleves i stigende grad som urimeligt. Derfor skal overenskomsten styrkes ved en væsentlig tilførelse af nye penge og ved at forenkle tillægsydelser og andre honorarer. Desuden ønsker PLO kompensation for lovgivningskrav og myndighedskrav, og at reguleringsordningen skal moderniseres. PLO ønsker, at der indføres ugentlig afregning når lægen indrapporterer elektronisk.

Endvidere har PLO stillet krav om, at der afsættes en pulje til at rette op på de takster og honorarer, der er utidssvarende, indeholder utilstrækkelige incitamenter eller af andre grunde bør reguleres.

Rekruttering og fastholdelse

Rekrutteringssituationen strammer betydeligt til i mange områder, samtidig med at flere ældre læger ikke kan afhænde deres praksis. Overenskomsten skal sikre en årlig rekrutterings- og fastholdelsesplan i hver region. Den nye overenskomst bør støtte mulighederne for fleksible praksisformer og forpligtende inddrage almen praksis i forbindelse med sundhedscentre og andre kommunale tiltag.

Samarbejdsudvalget skal kunne dispensere fra overenskomstens lukkegrænse ved delepraksis. Der skal være regler for fordeling af patienter, når praksis lukkes. Det bør faciliteres, at der skal ansættes uddannelseslæger og rekrutteres tutorlæger, og at det f.eks. sker med arbejdspladstilbud. Uddannelseslæger i Fase III skal have adgang til at visitere i vagten.

Faglig udvikling

Overenskomsten bør ensrette og forlænge de opsigelsesvarsler, der er for rammeaftaler og § 2-aftaler, som har medført investeringer i praksis. Når der tages blodprøver - inklusive præparation - som efterfølgende skal centrifugeres, bør rammeaftalerne ændres til landsdækkende ydelser. Overenskomsten skal indholde en ydelse for de polyfarmacipatienter, som uanset alder, har behov for at få udarbejdet en medicinstatus. Kvalitetsudvikling bør overgå til en mere institutionaliseret model i almen praksis-regi, ligesom PLO gerne ser, at de almen medicinske miljøer styrkes regionalt. Kvalitetsudviklingen baseres på frivillighed, men læger, der ønsker at deltage, skal have et vederlag - herunder for at indberette til databaser, diagnosekode m.v. Parterne bør tage afsæt i DAK-projektet og sikre, at der fortsat kan ske udvikling af redskaber til kvalitetsudbygning (it, måleredskaber, datafangst etc.). Ubrugte midler, som er afsat til kvalitetsudvikling, forrentes.

Midler til efteruddannelse skal øges, der skal være mulighed for e-kommunikation mellem almen praksis og kommunerne gennem standardiserede løsninger, og endelige skal overenskomsten munde ud i, at forskningen i almen praksis generelt styrkes.

Forebyggelse

Den nuværende overenskomst er hovedsagelig rettet mod diagnostik og behandling af sygdomstilstande. Antallet af kroniske patienter er stigende, og risikoopsporing og sekundær forrebyggelse vil komme til at fylde mere. Derfor ønsker PLO, at forebyggelsesydelserne i landsoverenskomsten samles og synliggøres. Ligeledes skal overenskomsten tilgodese, at mere langvarige forebyggelseskonsultationer honoreres.

Kommunalreformen

Kommunalreformen ændrer radikalt på en række samarbejdsstrukturer. Det er PLOs opfattelse, at der med sundhedslovgivningen i løbet af indeværende folketingsår tilvejebringes nye præmisser, som bør føre til, at samarbejdsstrukturen tilpasses. De grundlæggende elementer skal ikke ændres, dog skal de overenskomstmæssige samarbejdsorganer tilpasses kommunalreformen. Det kommunale samarbejde skal styrkes ved, at der gives adgang til samarbejds-ydelser, og overenskomsten bør indeholde modeller for, hvordan man kan ansætte praksiskonsulenter. Vagtord-ningerne skal tilpasses som følge af Kommunalreformen. PLO har udarbejdet et akutoplæg, der bygger på, at der skal indføres fælles regler og krav til storvagtordninger i regionerne. F.eks. kan der - for at sikre en ensartet høj kvalitet på landsplan - fastsættes et beløb pr. capita til at finansiere driften af disse storvagtsordninger.

Krav fra Sygesikringens Forhandlingsudvalg

Kommunalreformen

Overenskomsten skal tilpasses de ændringer, der følger af den kommende kommunalreform både i henseende til samarbejdsstrukturen og varetagelsen af opgaverne i et sammenhængende sundhedsvæsen.

It og praksisdeklarationer

It-området er under stadig udvikling og overenskomsten bør afspejle denne udvikling, idet udbredelsen og anvendelse af it er en væsentlig forudsætning for faglig fornyelse og generel udvikling i almen praksis. Alle læger bør have adgang til internet, digital signatur og et aktivt lokationsnummer i Sundhedsstyrelsens partnerskabstabel. Udbygningen af praksisdeklarationer skal fortsætte bl.a. med henblik på at støtte borgerens valg af behandler.

Kvalitetsudvikling

Anbefalingerne fra Det Almenmedicinske Kvalitetsprojekt skal indgå i forhandlingerne med henblik på videreudvikling af kvalitetsarbejdet i almen praksis. Forhandlingsudvalget finder endvidere, at spørgsmålene om indberetninger fra almen praksis til Det Nationale Indikatorprojekt og akkreditering bør inddrages i forhandlingerne.

Service og tilgængelighed

Tilgængeligheden til almen praksis i dagtiden er ikke tilfredsstillende, og der bør derfor opstilles overenskomstmæssige servicemål på dette område, for at sikre borgerne tidssvarende forhold. Der er behov for mere fleksible lægevalgsregler i tyndtbefolkede egne, og der er fortsat behov for at forbedre adgangsforhold til praksis for bev ægelseshæmmede personer.

Efteruddannelse

De praktiserende lægers deltagelse i efteruddannelsesaktiviter er af interesse for såvel amter som borgerne. Sygesik-ringens Forhandlingsudvalg finder, at forslagene fra den af parterne nedsatte arbejdsgruppe vedrørende praktiserende lægers efteruddannelse bør indgå i forhandlingerne.

Rationel farmakoterapi

Med henblik på at få et bredere sigte med at fremme rationel farmakoterapi bør der indarbejdes bestemmelser her-om i selve overenskomsten.

Det forebyggende arbejde i almen praksis

Sygesikringens Forhandlingsudvalg finder, at overenskomsten i højere grad bør understøtte det patientrettede forebyggende arbejde, ikke mindst inden for de store kroniske sygdomsgrupper.

Strukturelle og organisatoriske forhold

Lægemanglen medfører i stigende grad problemer, som nødvendiggør, at der aftales overenskomstmæssige incitamenter til afhjælpning heraf.

Akutbetjeningen

Sygesikringens Forhandlingsudvalg ønsker, at landsoverenskomstens bestemmelser om tilrettelæggelse i vagttiden ændres, således at det ikke hindrer mulighederne for fleksibel, regionalt og lokalt tilpasset indretning af et samlet akutsystem.

Udvikling og tilpasning af honorarsystemet

Honorarsystemet skal understøtte ønskede udviklingstendenser inden for landsoverenskomstens område. I takt med at der sker ændringer i lægernes rolle og arbejdsvilkår, bør honorarsystemet tilpasses i overensstemmelse hermed.

Forhandlingsudvalget finder, at når det bliver muligt at registrere patientforløb ved diagnosekodning, vil det være formålstjenligt at ændre honorarsystemet i den retning. Der er endvidere behov for at få en mere hensigtsmæssig vægtning mellem ydelses- og basishonorarer.

Det har vist sig, at der i overenskomsten findes honorarer for tillægsydelser, der ikke længere kan anses for tidssvarende i forhold til de omkostninger og det tidsforbrug, der er forbundet med ydelserne. Honorarerne for disse ydelser skal genforhandles.

Opsigelse af samarbejdet med en prakstiserende læge

Forhandlingsudvalget ønsker, at der findes en overenskomstmæssig løsning på det dilemma, at et amt ikke kan opsige samarbejdet med en læge, der eksempelvis i sin patientbehandling ikke ønsker at medvirke til at fremme de sundhedspolitiske mål, der er fastsat i amtets sundhedsplan eller i de kommende sundhedsaftaler.

Reguleringsordning og økonomi

Sygesikringens Forhandlingsudvalg ønsker, at der aftales en ændring af den nuværende reguleringsordning, således at spørgsmålet om den økonomi, der tilføres området, bruges mere målrettet ved udmøntning efter aftale med parterne.

Derudover er det afgørende, at overenskomsten afsluttes med et resultat, der ligger inden for en samfundsmæssig forsvarlig ramme.

Hvis du vil vide mere

Sundhedsstyrelsens sundhedsstatistik

»Kontakter til praktiserende læger under Sygesikringen«, 2003. Nye tal fra Sundhedsstyrelsen, 2005:2.

Dorte Gilså Hansen, Niels Kristian Rasmussen og Anders Munck, APO Odense, Forskningsenheden for Almen Praksis, Syddansk Universitet: »Folkesygdomme i almen praksis - Forekomst og forebyggelsesperspektiver vurderet i forbindelse med en auditregistrering«, 2005. De to parters krav kan ses i deres fulde længde på www.plo.dk Medlemmerne opfordres til fortsat at tage aktivet del i online-debatten samme sted.