Skip to main content

Ny Løn er mere end kroner og øre

Journalist Jan Andreasen, Azygos

2. nov. 2005
4 min.

Med indførelse af Ny Løn for overlæger i det offentlige sygehusvæsen står både overlæger, arbejdsgiverne og FAS over for en helt ny udfordring. Hvor mange penge er der i praksis til rådighed i en forhandling, hvilke andre elementer kan medtages i en forhandling, og hvordan værdisætter den enkelte sin egen markedsværdi?

Det er en anden virkelighed end for de 175 medlemmer af Organisationen af Læger i Erhvervslivet, OLE, der arbejder uden for den traditionelle klinik og er ansat efter funktionærlovens individuelle kontrakter. I deres hverdag er det almindeligt at definere, måle og evaluere den enkeltes præstation, resultater og kompetenceudvikling. For dem er det også hele lønpakken, der er til forhandling og ikke kun en mindre del som ved Ny Løn.

Vurdering af markedsværdi

Formand for Organisationen af Læger i Erhvervslivet, Lena Ejbye Schmidt, lægelig direktør i Spadille Clinical Trials, fortæller om sine erfaringer med lønforhandlinger:

»For læger i erhvervslivet er det reglen, at de egentlige lønforhandlinger finder sted ved jobskifte, mens de årlige lønreguleringer sker uden egentlig forhandling, men påvirkes af den årlige evalueringssamtale. Fastsættelsen af prisen på en medarbejder kan sammenlignes med huspriserne. Selvom man har en offentlig ejendomsvurdering, så er man ikke forpligtet til at sælge sit hus til denne pris. Sætter man imidlertid prisen for højt, så bliver huset ikke solgt, og er prisen for lav, vil man føle sig snydt. Derfor skal man have en realistisk idé om, hvad der er ens markedsværdi. Den er ikke så entydig, som man måske tror. Arbejdsgiveren er ikke interesseret i at betale for meget for en medarbejder men heller ikke i at betale for lidt og ligefrem snyde medarbejderen. For på et tidspunkt vil medarbejderen opdage det og efterfølgende miste sin motivation og søge efter et andet job. Forkert løn er en demotiverende faktor, og det har ofte store omkostninger for en virksomhed at udskifte en medarbejder«, siger Lena Ejbye Schmidt.

Mere end kroner og øre

Organisationen af Læger i Erhvervslivet råder deres medlemmer til ikke alene at have fokus på deres løn, men i lige så høj grad også på jobbets indhold, dets udfordringer, muligheden for arbejdsgiverbetalt efteruddannelse, ekstra ferieuger, den faglige udvikling, fleksarbejdstid og hjemmearbejdsplads samt opmærksomhed på, at overarbejde er indarbejdet i lønnen.

Ved den årlige evaluerings-samtale i det private erhvervsliv gør man status for de individuelle præstationsmål, for vedligeholdelse og udvikling af ens personlige kompetencer og for de faglige præstationer. Ved samtalen sætter man nye specifikke, målbare, realistiske og udfordrende mål op for medarbejderen. Målene sættes i fællesskab. Det er almindeligt for medlemmerne, at deres præstation, resultater og kompetenceudvikling evalueres løbende og har indflydelse på den årlige lønregulering. De enkelte evalueringsredskaber varierer fra virksomhed til virksomhed.

»Hvis målene ikke er udfordrende, så får man ikke den medarbejder, man gerne vil have. Ved evalueringssamtalen taler man ikke om kroner og øre, men alene om jobsituationen. Derfor har man mulighed for at lægge flere værdier ind i sit job. Hvert enkelt medlem må i forhandlingssituationen afgøre, hvilke fordele eller kvalifikationer de har at byde på i en forhandlingssituation. Det er vigtigt, at de to parter når hinanden, så den samlede lønpakke balancerer, mellem hvad man giver og får. Kravene til medarbejderen skal stå mål med det, vedkommende får i form af løn, bonus og andre goder, så medarbejderen er tilfreds med sin arbejdssituation«, siger Lena Ejbye Schmidt.

Markedsværdien giver forskellig løn

I det private erhvervsliv opereres med aktieoptioner og bonussystemer. Bonussystemerne varierer fra firma til firma, men gives når en medarbejder har ydet en ekstra indsats. I nogle firmaer afhænger bonus af det samlede resultat - i andre når de individuelle aftalte mål er nået. Det er også almindeligt, at et bonussystem er en kombination af den individuelle og den samlede præstation.

Som medarbejder skal man selv definere sine kompetencer og faglige kvalifikationer og lade dem indgå i sin markedsværdi. Hvis der er en stor interesse for disse kompetencer og kvalifikationer, vil det øge ens markedsværdi. Konsekvensen bliver, at lønnen og arbejdsforholdene varierer fra medarbejder til medarbejder.

»Der hersker en stiltiende overenskomst om, at vi ikke diskuterer lønninger med kollegaer. Vores situation er, at du arbejder på lige fod med kolleger, der får en anden løn, fordi de er mere værd for firmaet. De har for eksempel nogle specifikke kompetencer, som firmaet har brug for og ikke ønsker at miste til konkurrenten«, siger Lena Ejbye Schmidt, der i øvrigt råder FAS-medlemmerne til at melde sig til de kurser i forhandlingsteknik, som Lægeforeningens Uddannelsesafdeling tilbyder.