Skip to main content

OECD-rapport:Ros til sygehusene ris til almen praksis

Anne Steenberger, as@dadl.dk

19. apr. 2013
3 min.

Det danske sundhedsvæsen for generel ros i en rapport, som OECD (Organisation for Economic Co-operatioon and Development)netop har udsendt. Men den primære sektor, herunder almen praksis trænger til modernisering. Mens hospitalerne gennemgår en stor udvikling af kvaliteten og store reformer, er primærsektoren ”passiv” og uambitiøs, står der i rapporten.

Rosen først. Der er ros for lukningen af de små sygehuse og samlingen i færre specialiserede enheder.

I den forbindelse fremhæves lægernes ”udprægede engagement” i den beslutningstagende proces og den er en forbilledlig model for andre lande, som skal igennem tilsvarende proces i deres sygehusvæsener. Vi opfordres til at være opmærksomme på at reformerne ikke ender med at gå ud over nogle patientgrupper eller uddannelse af unge læger.

Tiden, møjen og frustrationerne, som mange læger oplever, når de skal registrere og dokumentere, resulterer i beundring hos OECD. Danmark har imponerende kvalitetsmonitorering og udviklingsinitiativer. ”Der er i vid udstrækning databaser om forløb og resultater i behandlingen.” Og så kan vi ”prale af mange lokale kliniske guidelines, nationale retningslinjer og standarder,” står der.

Ingen synergi mellem guidelines

Men der mangler sammenhæng mellem de mange forløb sprogrammer og guidelines, mener man i OECD, derfor er udfordringen at skabe sammenhæng og synergi mellem de forskellige initiativer, så der kan komme et samlet kvalitetsløft i hele sundhedsvæsenet.

Desuden efterlyses retningslinjer for behandlingen af patienter med comorbiditet. Og vi bør udvikle bedre værktøjer til at måle patienttilfredshed med.

En anderledes primærsektor

Afsnittet om primærsektoren, og dermed almen praksis, er der flere kritikpunkter i. Den trænger til en tur på værksted. Der er nemlig brug for en ”anderledes, stærkere og mere moderniseret primærsektor.” De halter bagefter hospitalssektoren, som er blevet moderniseret voldsomt med det til at følge at kvalitet og effektivitet er forbedret. Der mangler incitamenter for den praktiserende læge, der kan belønne kvalitet og behandlingsfastholdelse.

Anbefalingen lyder at gøre noget for at forbedre sammenhængen mellem almen praksis og sygehuse og at der skabes incitamenter i primærsektoren, så praktiserende læger tager et overordnet ansvar for at udvikle kvaliteten, står der i rapporten.

Henrik Dibbern er er du enig i kritikken?

”Jeg er enig i det, der står. Men jeg er ikke enig i fortolkningen af at det er en alvorlig kritik. Der er også en påpegning af værdien af vores system, hvor man har en fast læge og værdien i at have adgang til en praktiserende læge 24 timer i døgnet. Det sidste er interessant. Region Hovedstaden burde tænke lidt over at det påpeges som en af de gode ting ved den danske model, når de nu har tænkt sig at afskaffe netop det. ”

Men er du enig i de kritikpunkter, der er?

”Det er en anbefaling af nogle ændringer, som jeg er enig i. Vi har allerede sagt ja til at udvikle alt det, som OECD kritiserer. Vi har sagt ja til at give større indsigt i hvad der foregår i almen praksis. Og vi har sågar lavet et stort periodeprojekt sammen med regionerne om en honorarmodel, som i større omfang belønnede kvaliteten i det arbejde vi laver. Men det er blokeret i overenskomstforhandlingerne med regionerne, hvor vi blev præsenteret for nogle store blokke af krav, som ikke var til forhandling, kun til underskrivelse. Så udviklingsprojekterne blev blokeret af, at vi reelt ikke kunne få lov at forhandle vilkårene for vores egen aftale. ”

Så du er enig i, at der er behov for at modernisere?

”Ja. Praksis skal ikke gå i stå og holde op med af forandre sig. Derfor har vi lavet både kvalitets- og akkrediteringsmodeller sammen med regionerne og projektet om en ny honorarmodel, som jeg nævnte, og de imødegår den kritik som OECD fremfører. Jeg tvivler dog på at et »moderniseringsprojekt« som gennemføres som tvang overfor almen praksis, vil føre til en positiv udvikling.«