Skip to main content

Overblik, overblik og atter overblik

Journalist Joel Goodstein, joel@goodstein.dk Foto Jette Stensgaard

20. maj 2009
6 min.



Hullerne i væggen afslører, hvor der før sad et whiteboard. Nu hænger fladskærme side om side i akutmodtagelsen på regionshospitalet i Horsens. I en travl og uforudsigelig hverdag er der tre ting, man ikke kan få nok af: Overblik, overblik - og overblik. Hvilke patienter er på afdelingen? Hvad er status på deres behandling? Hvad skal der nu ske? Hvem skal gøre det? Patienter skal undersøges, der skal måske tages blodprøve, røntgen eller EKG, patienter skal overflyttes til sengeafsnit eller måske udskrives. Hvem haster mest, hvem kan vente: Hjertepatienten, trafikofret eller misbrugeren, der har fået blandet medikamenterne lidt rigeligt? På Regionshospitalet i Horsens har FAME - Fælles Akut Modtageenhed - nu taget ny teknologi i brug til at skaffe sig bedre overblik. Emergency er navnet på systemet, der har sendt det gamle whiteboard på pension i kælderen. Herpå håndskrev man de oplysninger, som man skulle bruge for at holde styr på de forskellige behandlingsforløb. I stedet kan man nu på de nye skærme følge alle de enkelte patientforløb - fordelt på akutmodtagelsens 21 sengepladser. Hver patient har sit eget felt med de oplysninger, som er nødvendige for at danne sig et aktuelt overblik: Hvor i behandlingsforløbet patienten er nået til, og hvad der nu skal ske ...
Skærme »skubber« informationer

Da Ugeskriftet er på besøg, er det foreløbig en »mellemdag« - hverken meget travl eller meget stille. Men situationen kan hurtigt ændre sig. Normalt stiger travlheden frem mod kl. 16, når patienterne begynder at komme fra egen læge.

»Jeg var skeptisk, men i dag er jeg meget glad for skærmene. De giver et bedre overblik,« siger Maria Bach-Lakner, sygeplejerske og visitator. Hun tager telefonen, når der bliver ringet om nye patienter på vej til akutmodtagelsen. Opringningen kan komme fra en praktiserende læge, fra en ambulance eller fra hospitalets egen skadestue. Herefter taster hun patientens navn og cpr-nr. ind på skærmen - og et nyt behandlingsforløb er startet. På skærmen kan man nu følge det videre forløb: Når der er skrevet journal, når der har været en gennemgang, når blodprøver m.m. er bestilt. I et meddelelsesfelt kan læger og sygeplejersker skrive beskeder til hinanden om, hvad status er, eller hvad næste skridt skal være. En tæller viser, hvor lang tid der er gået, siden patienten ankom. Der står også helt kort, hvad symptomer eller diagnose er. De medicinske patienter er markeret med en blå farve, de kirurgiske patienter med en rød. Skærmene er trykfølsomme, så man med fingrene kan manøvrere rundt mellem patienterne. Med et enkelt tryk fremhæver man de enkelte patienter og kan via et tastatur skrive nye data ind.

»Den eneste ulempe, jeg kan se ved det nye system, er, at man nogle gange skal vente på at det bliver ens tur til at skrive. På et whiteboard kan flere skrive samtidig, men på skærmene er der kun én ad gangen, som kan skrive,« siger Allan Kofoed Enevoldsen, overlæge på medicinsk afdeling.

»Der er faktisk tale om ,en god historie`, fordi indførelsen af it ikke altid slår an. Man føler, det griber ind og forstyrrer de vante arbejdsgange, men det er ikke tilfældet her. Vores arbejde bliver understøttet, og vi får også nogle nye muligheder, ud over et godt overblik,« siger han.

Allan Kofoed Enevoldsen fremhæver bl.a. muligheden for at skrive beskeder til kollegaerne i et særligt meddelelsesfelt:

»I stedet for at man skal bruge tid på at finde en bestemt kollega for at give en besked, kan man skrive en besked på skærmen, som vedkommende så kan læse der,« siger han.

Ved en af patienterne står »Afventer ct-scanning af abdomen«. Han er også glad for den tidstæller, som viser, hvor længe patienten har været på akutmodtagelsen.

»Tidstælleren er god til at minde os om, at der måske skal tages handling i forhold til en patient,« siger han.

I midten af marts er systemet blevet fuldt integreret med RIS, og integration med hospitalets andre systemer som f.eks. blodprøver og laboratoriesvar forventes færdig inden for de næste par måneder. Emergency skal fortælle, når der ligger svar klar, men der skal ikke være adgang til selve svarene via storskærmene. Det vil ikke være hensigtsmæssigt: Så vil overbliksfunktionen forsvinde, og kødannelsen vil tage til. Oplysninger fra EPJ, LABKA, RIS og andre systemer skal man fortsat hente på en anden platform. Men når blodprøver, røntgen og EKG er klar til at blive set af den behandlende læge, skal en knap i patientens infofelt på storskærmen lyse rødt, indtil prøven er signeret af lægen. På den måde medvirker systemet til færre forsinkelser i et behandlingsforløb.

»Skærmene giver mulighed for, at der bliver ,skubbet` informationer til os, og det er en klar forbedring. Med EPJ kan man nogle gange føle, at man mister funktionalitet i forhold til papirjournaler, men det er ikke tilfældet med skærmene, hvor man har et bedre overblik og en kronologi. Alene det at alting er skrevet på samme måde, og der er en grafisk præsentation, som er æstetisk gennemtænkt og giver ro, medfører et bedre overblik,« siger Allan Kofoed Enevoldsen.

Næste skridt er integration

Også Maj-Britt Errebo, reservelæge i kirurgi, fremhæver overskueligheden. Som en ekstra hjælp har kirurgerne i akutmodtagelsen deres egen skærm, der viser status for operationerne på hver enkelt OP-stue.

»Skærmene giver det store overblik - hvad er der i vente. Jeg synes, det er meget mere overskueligt end de gamle whiteboards. Man kan læse, hvad der står, og ting bliver ikke bare slettet. Jeg ville være ked af at komme til et hospital, hvor de ikke har de systemer, vi har her,« siger Maj-Britt Errebo, som dog har et stort klagesuk: De mange forskellige passwords man skal holde styr på for at logge sig ind i hospitalets systemer. Her efterlyser hun en forenkling, som det er tilfældet med Emergency.

Og it-systemerne på hospitalet i Horsens lokker besøgende til fra hele landet. Den dag, Ugeskriftet er på besøg, er der også en delegation af it-folk og embedsmænd fra hovedstaden, som skal have syn for sagn.

Men Emergency-systemet er kun en del af en større vision om at anvende ny teknologi til planlægning og styring af hele hospitalet - og på længere sigt hele Region Midts sundhedsvæsen. Ifølge Ove Gaardboe, ledende overlæge for FAME, er visionen, at man en dag har et system, som kan give det totale overblik over patienter, sengepladser og personale - for at kunne udnytte hospitalets ressourcer optimalt.

»Vi er stadig kun ved begyndelsen, når det gælder anvendelsen af ny teknologi. Der mangler stadig en egentlig integration af alle de forskellige systemer, som anvendes på regionens hospitaler. Hvis man skal høste alle de ønskede gevinster, skal man kunne følge patienterne hele vejen gennem et indlæggelses- og behandlingsforløb, og det kræver anvendelse af teknologier, der giver overblik og status over behandling og de resurser, der er til rådighed. De systemer, som er taget i anvendelse her i Horsens, er det første skridt mod det mål,« siger Ove Gaardboe.

Mens Ugeskriftet er på besøg i akutmodtagelsen kommer fem nye patienter i k ø på skærmen. De er på vej til hospitalet, og flere af de tomme felter, der repræsenterer tomme sengepladser, vil snart få tildelt et patientnavn og -data. Måske bliver det alligevel en travl dag ...

Dansk firma leverer teknologien

Teknologien bag Emergency-systemet er udviklet af det danske firma Cetrea, som har specialiseret sig i it-baserede systemer til understøttelse af det kliniske arbejde på hospitaler. Cetrea har foreløbig tre produkter på markedet: Surgical, Emergency og Safety, som er løsninger, der understøtter kommunikation, overblik, sikkerhed, arbejdsmiljø og patientidentifikation på hospitaler. Foreløbig er en håndfuld danske hospitaler på kundelisten.

www.cetrea.dk