I et stærkt forsinket svar til Lægeforeningen har Patientombuddet beklaget, at man begik en fejl ved ikke at offentliggøre en række klageafgørelser straks efter afgørelsestidspunktet, men i nogle tilfælde ventede i op til halvandet år.
Det får dog ikke Patientombuddet til at fjerne afgørelserne, der vil være meget synlige i endnu to år – selv om afgørelserne er halvandet år gamle og i nogle tilfælde vedrører klager over behandling, der fandt sted for otte og ni år siden.
Hav tålmodighed
Ifølge lovreglerne skal afgørelserne være offentligt tilgængelige i to år; til gengæld skal de offentliggøres ”umiddelbart efter” at de er truffet.
Det havde Patientombuddet desværre glemt at gøre, og derfor mener Lægeforeningens chefjurist, Karin-Mette Thomsen, at offentliggørelsen nu, så længe efter, er i strid med forudsætningerne for lovgivningen, og at afgørelserne derfor bør fjernes fra de to hjemmesider.
Det skrev hun i et brev til Patientombuddet den 4. januar.
Patientombuddet beklager også, at man aldrig besvarede dette brev.
Da Patientombuddet efter halvanden måned endnu ikke havde reageret, henvendte Lægeforeningen sig den 18. februar til Folketingets Ombudsmand og bad om en vurdering.
Folketingets Ombudsmand svarede allerede tre dage senere, at man ikke kunne behandle Lægeforeningens henvendelse, før Patientombuddet havde behandlet Lægeforeningens henvendelse fra 4. januar.
Ombudsmanden bad derfor Lægeforeningen – og dermed de mange, stærkt berørte læger – om yderligere tålmodighed.
Ups! Patientombuddet sjusker med gabestok
Den 26. februar svarede Patientombuddet Lægeforeningen med et brev, som erklærer sig enig i Lægeforeningen i, at offentliggørelsen bør ske ”umiddelbart efter afgørelsestidspunktet”.
Patientombuddet indrømmer og beklager, at det ikke var sket og oplyser, at man nu har ”strammet op på sine procedurer”.
Det ændrer dog ikke ved Patientombuddets opfattelse: At ”en afgørelse, der offentliggøres … skal være offentligt tilgængelig i 2 år”, som det hedder i brevet til Lægeforeningen.
Kan tage flere måneder
Hos Folketingets Ombudsmand kan man ikke love en hastebehandling af sagen.
”Sagsbehandlingstiden afhænger selvfølgelig af sagens omstændigheder”, siger kontorchef hos Folketingets Ombudsmand, Johannes Martin Fenger og forklarer: ”Når ombudsmanden modtager en klage, undersøger han først, om han må behandle sagen. Han undersøger også, om der overhovedet er grund til at undersøge sagen nærmere. Denne indledende undersøgelse kan tage op til en måned – og længere, hvis sagen er kompliceret”.
”Hvis ombudsmanden beslutter at indlede en egentlig undersøgelse af sagen, beder han myndigheden om en redegørelse, som også klageren skal have mulighed for at udtale sig om. Derfor vil der oftest gå måneder, før en sådan undersøgelse kan afsluttes”, siger kontorchefen.