Statsforvaltningen kommer nu til at vurdere, om Region Nordjyllands aftale med Falck Healthcare om at administrere to regionsejede lægeklinikker i Thy, er lovlig eller ej.
Det er Praktiserende Lægers Organisation (PLO), der i dag har indbragt Falck-modellen for Statsforvaltningen, som har tilsynsmyndighed i forhold til regionerne. I brevet til Statsforvaltningen står bl.a.: "Det er PLO’s vurdering, at aftalen er i strid med sundhedslovens § 57, stk. 2, der lyder: "Hvis det ikke er muligt at opfylde forpligtelsen til at tilvejebringe tilbud om behandling hos alment praktiserende læger, jf. § 60, stk. 1, der er privat praktiserende efter overenskomst, jf. § 227, kan et regionsråd selv etablere og drive klinikker til brug herfor".
Endvidere skriver PLO, at "Sundhedslovens § 57, stk. 2 åbner ikke mulighed for, at et regionsråd overlader etablering og drift af en regionsklinik til en privat aktør".
Definition af drift
Beslutningen om at indbringe sagen for Statsforvaltningen er taget, efter at PLO har modtaget et brev fra Sundhedsministeriet, hvor PLO i første omgang havde henvendt sig. Ganske vist besvarer ministeriet ikke direkte spørgsmålet om lovlighed eller ej men indeholder formuleringer om lovgrundlaget på en måde, så PLO ikke tøver med at tolke dem som støtte for, at Falck-modellen ikke er lovmedholdelig.
PLOs argumentation går på, at det p.t. ikke er lovligt for regioner at udbyde drift af lægeklinikker men kun at drive dem selv.
I brevet fra ministeriet står, at den nye lov om almen praksis fra i sommer ”endnu ikke er trådt i kraft” – det sker senest 1. september 2014 – og at der her ”bliver hjemmel til, at regionerne under visse nærmere fastsatte vilkår kan udbyde drift af praksis på det almen medicinske område”.
”Det er efter vores opfattelse så tæt på, som man overhovedet kan komme i retning af, at ministeriet giver os medhold i, at Region Nordjylland har indgået en ulovlig aftale med Falck om at drive klinik i Nordjylland”, siger PLO 's direktør Peter Orebo Hansen til Politiken.
Flere sundhedsjurister støtter den tolkning. Heriblandt Kent Kristensen, lektor i sundhedsret ved Syddansk Universitet.
”Regionsrådet kan selv etablere og drive klinikker. Men regionen skal altså selv drive dem og skal selv ansætte personale, og det gør man altså ikke ved at få andre til at gøre det for sig”, siger han til nordjyske.dk.
Hvad med vikarerne?
Viser det sig, at Statsforvaltningen er enig i den tolkning, har regionerne et problem. For så vurderer Region Nordjylland, at det ikke blot er de to Falck-klinikker i Thy, der er ulovlige - det er også de regionsklinikker både i Region Nordjylland og andre steder, som er bemandet med vikarer, aflønnet af et vikarbureau.
Region Nordjylland forsvarer både Falck-modellen med henvisning til, at den har ansvar for at forsyne borgerne med lægedækning.
”Den nuværende løsning med de to klinikker i Hurup og Thisted skyldes, at det ikke var muligt at finde praktiserende læger til at overtage de ledige praksis, selv om vi arbejdede hårdt på det i samarbejde med PLO i Nordjylland”, siger Henrik Sprøgel, chef for regionens afdeling for primær sundhed, til nordjyske.dk.
Det samme gælder de vikarbesatte klinikker, som også er etableret i områder, hvor det var svært at sikre befolkningen praktiserende læger på almindelige vilkår. Regionens egne jurister har vurderet, at modellerne kan accepteres juridisk i henhold til den nuværende lovgivning.
Indtil videre fortsætter klinikkerne. I det mindste, indtil Statsforvaltningen er nået til en afgørelse.
”Nu må vi vente og se, hvad Statsforvaltningen når frem til og tage afgørelsen til efterretning”, siger Henrik Sprøgel.