Præhospitalsdatabasen dækker hele det præhospitale patientforløb. Når borgerne ringer 112, modtages opkaldet først af Politiets Alarmcentral eller Hovedstadens Beredskab, hvorfra opkald vedrørende sygdom eller tilskadekomst viderestilles til en af de fem regioners AMK-vagtcentraler (Akut Medicinsk Koordinering). Når AMK-vagtcentralen modtager 112-opkaldet, møder patienten første gang sundhedsvæsenet, nemlig den sundhedsfaglige visitator, der vurderer, hvor alvorligt og hastende hændelsen er, og visiterer hjælpen herudfra. Dette sker ved hjælp af Dansk Indeks for Akuthjælp (et beslutningsstøttesystem baseret på symptomer og ulykkesmekanismer, kaldes blot Dansk Indeks).
Efter afsendelse af ambulancer, evt. akutbiler, akutlægebiler, akutlægehelikopter kan 1) patienten blive færdigbehandlet på stedet eller 2) blive transporteret videre til behandling på et hospital. Efter ankomst til hospitalet overdrages patienten til hospitalspersonale, hvorved også patientansvaret overdrages fra den præhospitale organisation til hospitalet.
Den præhospitale patientjournal (PPJ) bruges i alle ambulancer osv. i hele landet. PPJ oprettes, når en ambulance ankommer til patienten. Derfor er der i PPJ ikke oplysninger om de patienter, hvortil der ikke sendes en ambulance.
Målet med Præhospitalsdatabasen er at få flyttet fokus fra ambulancernes kørselstider (som var de eneste data før PPJ) til patienterne, patientbehandlingen og det samlede præhospitale patientforløb samt på længere sigt ved kobling til andre databaser - hele det akutte patientforløb.
Årsrapporten omfatter de patienter, der har fået oprettet en PPJ. Rapporten inkluderer i alt 354.335 patienter og samlet set 346.727 112-opkald. Forskellen skyldes, at patienter kan have kørt med ambulance flere gange, og/eller at der sendes flere ambulancer til samme ulykke. Tabellen nedenfor viser antallet af 112-opkald og antallet pr. 100.000 indbyggere i de fem regioner.