Skip to main content

Proportion - tak

Læge Ole B.V. Pedersen, Klinisk Immunologisk Afdeling, Vævstypelaboratoriet, RigshospitaletE-mail: obpedersen@health.sdu.dk

13. feb. 2009
3 min.



Tre forskellige læserbreve med forskellig antipati mod muslimer og tørklæder kunne ses i Ugeskrift for Læger i nummer 5, 2009 (Ugeskr Læger 2009;171:348-9). De to var gentagelser fra tidligere debattører. Den ene en gentagelse af Kurt Charleman (KC), hvis indlæg kan koges ned til den absurde påstand: at medicinske kandidater ikke lærer at tænke selv i løbet af medicinstudiet. Den anden gentagelse er fra Britta Mogensen (BM), som er næstforkvinde i bestyrelsen for Kvinder for Frihed. En forening, hvis holdning til muslimer er velkendt. BM's indlæg er en del af foreningens tilbagevendende mediekampagne, som bygger på modellen: hvis man gentager de samme påstande igen og igen, bliver de til sidst til sandhed.

Der er som bekendt religionsfrihed i Danmark, og Danmark er et multireligiøst land. Således er der registreret og godkendt over 80 forskellige trossamfund i Danmark. Iblandt disse er der 17 forskellige muslimske trosretninger. Tager man de nyeste data fra Danmarks Statistik, fremgår det, at der er omkring 210.000 muslimer i Danmark. Af disse er 20-30% aktive - dvs. går regelmæssigt i moske - hvilket svarer til 40.000-60.000 personer (ca. 1% af Danmarks befolkning). Dersom den samme fordeling gælder studerende på lægestudiet, vil fem ud af 100 læger, der uddannes i Danmark, være muslimer, og en ud af 100 vil være så religiøse, at de går regelmæssigt i moske. Hvis det derudover tages i betragtning, at islam ikke er en enhedsreligion, og at der findes en del forskellige udlægninger af, hvordan sharia skal praktiseres, lige fra de pragmatiske, som mener, at sharia er sekundær til lovgivningen i Danmark, til de fanatiske, som går ind for sharia som lov, ja, så er chancen for, at en patient skulle blive unddraget den rette behandling pga. muslimske lægers religiøse overbevisning, stort set den samme som for, at en katolsk læge (0,8% af lægerne) skulle nægte en af sine patienter abort, eller en læge, som tilhører Jehovas Vidner (0,3% af lægerne), ikke vil give blod til en patient. Dvs. forsvindende lille. For ud over at antallet af fanatiske muslimske læger er lille, vil det at unddrage deres patienter den rette behandling jo betyde, at de aktivt skulle vælge at tilsidesætte dansk lov og deres afgivne lægeløfte. Og hvorfor skulle de ville det?

Ud over den ovennævnte indvending mod KC's og BM's debatindlæg er det åbenbart, at deres argumentation er både overfladisk og desavouerende over for lægestanden. Hele diskursen omkring lægers hovedbeklædning er i sin substans enten æstetisk og bygger på de følelser, lægers udseende vækker hos patienter, eller også er det et fagligt argument, hvor det insinueres, at visse læger i kraft af deres religion ikke gør deres arbejde godt nok.

Hvis det er et æstetisk argument, hvorfor er det så kun religiøse symboler, som skal forbydes? Hvad med de patienter, som er utrygge ved mandlige læger, unge læger, overvægtige læger, læger, som ryger, eller læger fra andre lande end Danmark? Skal læger forbydes at skilte med deres livsstil, køn, alder, hudfarve, seksuelle orientering og deres religion?

Er det derimod et fagligt argument, hvorfor er det så specielt muslimer, som skal beskyldes for at være mindre indsigtsfulde, omhyggelige eller samvittighedsfulde? Er der noget holdepunkt for, at det skulle være tilfældet? Har muslimer dårlig moral? Besidder muslimske læger ikke empati? Er der en overvægt af patientklager mod muslimske læger? Fortjener disse mennesker, der hetzes med denne enøjede propaganda, ikke, at der kommer lidt substans bag argumenterne imod dem - eller er dette standarden for, hvordan læger skal behandles i deres eget medlemsblad? Hvis bekymringen er muligheden for, at der findes læger, som bedriver malpraksis, og som undslipper de kontrolinstanser, der er for regulering af lægers virke, vil det så ikke være langt mere rationelt, at bekymre sig om de dyssociale læger (1% af lægerne)? Her taler statistikken for, at det er bedre at vælge en kvindelig læge (med eller uden tørklæde), for denne personlighedsafvigelse ses langt hyppigst hos mænd.

Jeg håber, at dette indlæg kan skabe lidt proportion i debatten.