Skip to main content

Psykiatere siger nej til industripenge til årsmøde

Mens Dansk Psykiatrisk Selskab dropper medicinalfirmaers sponsorater til næste årsmøde, holder andre videnskabelige selskaber fast i industriens økonomiske hjælp. LVS siger god for sponsorater.

Torsten Bjørn Jacobsen er formand for Dansk Psykiatrisk Selskab. Foto: Christian Thomsen
Torsten Bjørn Jacobsen er formand for Dansk Psykiatrisk Selskab. Foto: Christian Thomsen

Anders Heissel, ah@dadl.dk

13. jun. 2016
7 min.

Når ca. 300 psykiatere dukker op til Dansk Psykiatrisk Selskabs næste årsmøde den 2.-4. februar i 2017 på Hotel Comwell i Kolding bliver det uden en eneste gæst fra medicinalindustrien.

Dansk Psykiatrisk Selskab har ellers været vant til at have stande med repræsentanter fra medicinalindustrien stående på årsmødet for at præsentere og forklare om nye præparater. Og for at få adgang til årsmødet har firmaerne betalt Dansk Psykiatrisk Selskab op til i alt 400.000 kr. eller hvad der svarer til fjerdedel af budgettet.

Men næste år bliver industrien ikke inviteret, siger formanden for Dansk Psykiatrisk Selskab, Torsten Bjørn Jacobsen.

»Selskabets årsmøde fungerer på mange måder som den væsentligste efteruddannelsesbegivenhed i dansk psykiatri. Vi kan ikke sige os fri for en vis påvirkning, og derfor kan vi ikke i længden leve med, at der sættes spørgsmålstegn ved lægers uvildighed. Så efter at have diskuteret emnet på den seneste generalforsamling har vi i bestyrelsen besluttet at afholde vores næste årsmøde uden sponsorater«, siger Torsten Bjørn Jacobsen. Han understreger, at hverken han eller selskabet er utilfreds med adfærd eller markedsføringsmetoder fra medicinalfirmaerne.

Vi kan ikke sige os fri for en vis påvirkning, og derfor kan vi ikke i længden leve med, at der sættes spørgsmålstegn ved lægers uvildighed. Torsten Bjørn Jacobsen, formand for Dansk Psykiatrisk Selskab

»Tværtimod har der været et rigtigt godt og respektfuldt samarbejde. Og uden firmaernes tilstedeværelse går en mulighed for vidensudveksling også tabt. Alligevel ser jeg det som en nødvendighed, fordi der til stadighed er fokus på psykiatriens udskrivning af medicin, og derfor må der aldrig kunne sættes spørgsmålstegn ved vores uvildighed«, siger han og understreger, at selskabet efter næste årsmøde vil tage stilling til, om afvisningen af industrien skal være permanent. For konsekvensen af de manglende indtægter betyder, at prisen pr. deltager kan stige med op til 50 pct. til næste årsmøde.

»Og det kan betyde, at færre psykiatere deltager i årsmødet, men vi håber, at regionerne vil betale det ekstra for at få psykiaterne med, så de kan blive opdateret på den faglige udvikling«, siger Torsten Bjørn Jacobsen.

Faktaboks

Fakta

Klart ja fra kirurgerne

Der findes ikke noget samlet overblik over, hvor mange af de 38 specialbærende videnskabelige selskaber, der tillader sponsorater af årsmøderne, men en rundspørge foretaget af Ugeskrift for Læger til syv store videnskabelige selskaber ud over Dansk Psykiatrisk Selskab viser, at samtlige af de syv selskaber tillader sponsorater. Et af dem er Dansk Kirurgisk Selskab, hvor Jesper Durup er formand for ca. 1.000 medlemmer. Til årsmøderne får selskabet indtægter for ca. 500.000 kr. fra industrien. Og det handler både om at sikre faglig udvikling og om at skære ned i egenbetalingen til årsmøderne, siger Jesper Durup.

»Vi er altid på udkig efter nyt udstyr, der kan gøre kirurgien bedre og mere sikker, men i stedet for, at firmaerne banker på dørene og forstyrrer os i vores kliniske hverdag, så samler vi dem på årsmødet og ser hvad der er nyt. Det giver mening og er rationelt. Og hvis ikke der var medico- eller medicinalfirmaer til at betale vores årsmøder, var der ingen årsmøder«.

Så kunne I vel selv betale?

»Ja, selvfølgelig kan vi øge brugerbetalingen, men så er spørgsmålet, om vi kan holde så store årsmøder, som vi gerne vil, og den model, vi har nu, fungerer fint«.

Også hos Dansk Endokrinologisk Selskab siger formanden Troels Krarup Hansen, at uden sponsorater vil prisen for lægerne begynde at ligne udgiften for at sende en læge til en udenlandsk kongres.

»Og vi vil gerne gøre det lidt billigere, så vi kan tiltrække lægerne til vores eget årsmøde. Desuden kan man som læge sagtens vælge firmaerne fra, hvis man ikke vil snakke med dem«, siger Troels Krarup Hansen, der oplyser, at ca. halvdelen af selskabets 700 medlemmer kommer til årsmøderne.

Det er DLI Udstilling - der hører under Lægemiddelindustriforeningen (Lif) - der ofte står bag kontakten mellem firmaerne og de videnskabelige selskaber, bl.a. Dansk Pædiatrisk Selskab, der for nylig - fra den 29. maj til den 31. maj havde årsmøde, også kaldet Børnedage. Det foregik på hotellet Comwell Korsør, og i alt 14 medicinalvirksomheder havde købt sig adgang til årsmødet.

Et af firmaerne var Pfizer, hvor kommunikationschef Kjetil Hagen, siger:

»Vi lever af at udvikle nye og bedre behandlinger til patienterne, så derfor yder vi sponsorater til lægefaglige årsmøder, som udgør en væsentlig ramme for lægernes faglige udvikling. Årsmøderne er en del af vores dialog med lægerne, og selv om vi gerne vil slippe for at betale for at komme til årsmøderne, sponsorerer vi enkelte lægefaglige årsmøder, for at formidle viden til sundhedspersoner om nye og forberede behandlinger til patienter,« siger Kjetil Hagen.

Og formanden for Dansk Pædiatrisk Selskab, Pernille Mathiesen, oplyser, at selskabet ikke har planlagt at ændre holdning til sponsorater.

»Da alle medicinalfirmaer bliver indbudt, synes vi ikke, det giver en interessekonflikt.«

Klart nej fra praktiserende læger

Til gengæld har der aldrig været og vil nok aldrig være sponsorater til årsmøderne i Dansk Selskab for Almen Medicin, DSAM – det største videnskabelige selskab i LVS - understreger formanden Anders Beich.

»Speciallæger i almen medicin betaler gerne for at komme til årsmødet, fordi de synes programmet er spændende og gerne vil møde deres kollegaer. Og jeg tror ikke, at lægerne vil efterlyse en lavere pris for til gengæld at lade årsmødet sponsorere. Industrien har jo indflydelse på forskningen, på hvilke synsvinkler på sygdomme vi som læger har, og hvad vi som læger diskuterer. Og selv om vi på individuelt plan måske synes, vi kan skelne viden fra markedsføring, vil vi vil ikke risikere, at folk kan pege fingre ad os. Vi vil være et uafhængigt selskab, især fordi vi er meget tæt på vores patienter, udskriver langt de fleste recepter og sidder inde med et stort potentiale for at sygeliggøre raske borgere og medikalisere hverdagslivet. Derfor fortjener patienterne, at vi anstrenger os for at sikre en uvildig bedømmelse af deres problemer og symptomer, og jeg ville især være bekymret for, hvad det kunne gøre ved vores omdømme, hvis vi blandede et fagligt årsmøde og kommercielle interesser«, siger Anders Beich.

Men formanden for LVS, Henrik Ullum, kan godt forstå, hvorfor de fleste selskaber siger ja til sponsorater.

»Selskabernes rolle er bl.a. at være med til at efteruddanne så mange læger som muligt og holde et højt fagligt niveau. Og uden sponsorater fra industrien er det meget svært at få det til at hænge sammen, så derfor kan jeg godt forstå, hvis selskaberne har sponsorater på årsmøder eller hjemmesider. På den anden side kan jeg godt se det principielle i emnet, og det er meget vigtigt, at vi som stand ikke lader os diktere af industrien. Så sponsoratet må ikke påvirke det faglige indhold af mødet, men jeg har ingen problemer med, at man går forbi en stand med et medicinalfirma til et årsmøde, så længe jeg ved, at det videnskabelige er i orden«, siger Henrik Ullum, der nu spændt vil følge erfaringer fra Dansk Psykiatrisk Selskab og om det vil skabe en udvikling blandt de andre selskaber.

»Forholdet mellem læger og industri er en dynamisk størrelse og lidt som rygning. Da jeg var barn, gik tobaksfadet rundt til fester, hvilket i dag er utænkeligt. Og på samme måde har forholdet mellem læger og industri også udviklet sig, men spørgsmålet er, hvilken vej udviklingen går og hvor hurtigt«, siger Henrik Ullum.