Skip to main content

Region Sjælland kalder akutbiler uden læger en succes

Region Sjælland har fået en bedre, hurtigere og billigere præhospital indsats med akutbiler uden læger, viser ny evaluering. En forhastet konklusion, mener Lægeforeningen, der stadig mener, at lægerne skal med i akutbilerne.

Anders Heissel, ah@dadl.dk

19. jun. 2014
4 min.

Lægerne gør meget større nytte som backup til paramedicinerne, når akutbilerne i Region Sjælland rykker ud til ulykker, end hvis lægerne selv havde siddet i bilen. Desuden får borgerne i regionen et billigere system, der også betyder, at hjælpen når hurtigere frem end tidligere.

De viser en ny evaluering af Region Sjællands præhospitale indsats, der som den eneste i landet ikke har lægerne med i front ved akutte situationer.

Ifølge Jens Ravn (V), formand for regionens præhospitale udvalg, viser evalueringen – der er lavet af regionen selv – at det ikke betyder noget for dødeligheden, om det er paramedicinere eller læger, der sidder i akutbilen.

”Det, der har betydning, er at være hurtigt fremme, og at der er lægelig opbakning hele døgnet. Vi har et godt setup, hvor paramedicinere bemander akutbiler og ambulancer, og hvor lægerne over telefonen kan assistere. Desuden kan lægerne blive sendt ud ved større ulykker – bl.a. med helikopter - hvor det giver mening, at der er en læge til stede. Vi skal bruge lægerne, hvor de gør en forskel, og det gør de ikke ved hele tiden at side i akutbilerne,” siger Jens Ravn.

Vi skal bruge lægerne, hvor de gør en forskel, og det gør de ikke ved hele tiden at side i akutbilerne. Jens Ravn (V), formand for Region Sjællands præhospitale udvalg

Som den eneste region har Region Sjælland de seneste tre år haft en præhospital indsats uden læger i akutbilerne, og det var en højst kontroversiel beslutning, regionen tog. Lægeforeningen og Danske Sygeplejeråd var store kritikere af beslutningen, der også fik syv overlæger fra regionen til i et læserbrev at skrive, at ændringen ville koste ca. 120 menneskeliv i regionen årligt.

For at imødekomme den kritik har regionen undersøgt dødeligheden af patienter indbragt med ambulance i Slagelse - der har en lægebemandet bil, der sendes ud til større ulykker - og patienter indbragt med ambulance til Køge Sygehus, der har en akutbil bemandet med paramedicinere. Ifølge evalueringen er der ikke forskel i dødeligheden i områder uden lægebil end i områder med lægebil.

Men ifølge Jette Nielsen, formand for Lægeforeningen i Region Sjælland, blander regionen æbler og pærer i undersøgelsen.

”Problemet er, at Slagelse-bilen ikke er en lægebil i den forstand, som man kender fra de øvrige regioner. Her kører lægebilerne typisk langt flere gange i døgnet end den i Slagelse. Vi må fortsat konstatere, at beslutningen om at afskaffe lægebiler er en ren politisk beslutning uden fagligt grundlag”, siger Jette Nielsen.

Hun erkender, at evalueringen viser, at det den såkaldte responstid er faldet i Region Sjælland.

”Det er godt, at responstiderne er blevet kortere. Men det er ikke ensbetydende med, at det altid er den rigtige hjælp, som patienterne får. Set ud fra et fagligt synspunkt vil det være sund fornuft, at der sendes læger ud til patienter med alvorlige traumer eller alvorlig sygdom”, siger Jette Nielsen.

Evalueringen blotter flere ømme punkter i regionens indsats, bl.a. at overleveringen til sygehusene ikke er optimal.

”Den er ikke hurtig og effektiv nok. Det skal vi blive bedre til, og derfor har vi allerede sat gang i en dialog mellem akutmodtagelserne og vores folk i den præhospitale indsats,” siger Jens Ravn.

Han peger på, at paramedicinerne på sigt skal foretage flere opgaver.

”Paramedicinerne skal i højere grad forberede den behandling, der skal foregå på sygehuset. Behandlingen skal altså begynde, så snart patienten ligger i ambulancen, og selv om paramedicinere ikke er læger, kan de forberede mange ting,” siger Jens Ravn og slår fast:

”Lægerne kommer ikke tilbage i akutbilerne.”

Jette Nielsen peger dog på, at landets fire andre regioner med læger i akutbilerne også har formået at forbedre den præhospitale indsats, bl.a. med kortere responstider, og det er tilmed sket samtidig med, at de har styrket det lægefaglige beredskab.

Men Jens Ravn mener, at de andre regioner på sigt vil følge trop.

”Signalet med denne evaluering er, at regionerne skal spørge sig selv, om de bruger deres læger på den rigtige måde, om det er bedst, at lægerne sidder i bilerne. Udviklingen er begyndt hos os, og jeg tror, at de andre regioner vil følge efter,” siger Jens Ravn.

Regionen har sparet 20 mio. kr. ved at bemande akutbilerne med paramedicinere i stedet for læger, men de penge er ifølge Jens Ravn stort set brugt på flere ambulancer.