Skip to main content

Riget-direktør: ”Vi har en del udfordringer med sundhedsplatformen”

Teknikere fra Sundhedsplatformen vil nu følge bl.a. kræftlæger for at få løst problemerne med FMK, siger vicedirektør på Rigshospitalet, Susanne Poulsen.

Susanne Poulsen er vicedirektør på Rigshospitalet og ansvarlig for implementeringen af sundhedsplatformen på hospitalet. Foto: Rigshospitalet
Susanne Poulsen er vicedirektør på Rigshospitalet og ansvarlig for implementeringen af sundhedsplatformen på hospitalet. Foto: Rigshospitalet

Anders Heissel, ah@dadl.dk

23. feb. 2017
3 min.

I forsøget på at løse problemerne med den knasende forbindelse mellem FMK og sundhedsplatformen på Rigshospitalet, bliver en række konkrete afdelinger i den kommende tid fulgt tæt. Det siger vicedirektør på Rigshospitalet, Susanne Poulsen.

”De første fire måneder med sundhedsplatformen er ikke gået anderledes end forventet. Men vi oplever nu, at mange problemer gentager sig, folk bliver utålmodige, og det giver en form for mathed hos de fleste. Det er især arbejdsgange i FMK, der driller lægerne, og derfor har jeg her til morgen aftalt med folkene bag sundhedsplatformen, at de skal følge flere læger og dykke ned i de konkrete problemer,” siger Susanne Poulsen.

Faktaboks

Fakta

 

To afdelinger er valgt ud

Læger på bl.a. Kirurgisk Gastroenterologisk Klinik er tidligere blevet fulgt af teknikere fra sundhedsplatformen, og nu forslår hospitalet, at også læger på Onkologisk Klinik og Klinik for Rygmarvsskader skal følges, så de konkrete problemer kan findes og rettes. De to afdelinger er blevet valgt, fordi de begge har patienter, der får meget medicin, og det er netop her, at nogle af problemerne opstår.

”Vi er i fase, hvor vi har en del udfordringer med sundhedsplatformen, og derfor ser vi mange frustrationer. Fire måneder kan synes som lang tid, men er det ikke i denne sammenhæng, så der går lang tid endnu, før vi kommer i mål og får udnyttet det fulde potentiale. Men nu sætter sundhedsplatformen ekstra ind for at få løst udfordringerne FMK,” siger Susanne Poulsen.

Ifølge formanden for Overlægerådet på Rigshospitalet, Fin Biering-Sørensen, har der været flere tilfælde af autoseponering af medicin, der betyder, at systemet simpelthen sletter ordineret medicin. Og de tilfælde bekræfter Susanne Poulsen. Men det er ikke systemet, der gør det. Det skyldes derimod, at lægerne bruger sundhedsplatformen på en forkert måde, siger Rigshospitalets vicedirektør.

Jeg synes ikke, at lægerne er for kritiske eller utålmodige, og hvis man som læge på Rigshospitalet oplever fejl eller besværlige arbejdsgang i sundhedsplatformen, skal man råbe op. Susanne Poulsen, vicedirektør på Rigshospitalet

 

Lægers fejl

”Det er altså ikke systemets fejl, men skyldes en omstændelig arbejdsgang. Og så kan man spørge, om det er det rigtige, at der er lavet en arbejdsgang, hvor sådan noget kan ske. Det skal vi naturligvis have ændret, så det ikke sker. For hvis lægen overser, at patienten ikke får den medicin, patienten skal have, giver det øget patientrisiko,” siger Susanne Poulsen, der understreger, at hospitalet følger de utilsigtede hændelser, og oplyser, at der ikke har været alvorlige hændelser, der har været til fare for patienterne.

Og Susanne Poulsen understreger, at lægernes kritiske tilgang til det omdiskuterede it-system kun er godt.

”Jeg er tilhænger af en åben og ærlig dialog, så vi får problemerne frem i lyset og får dem løst. Jeg synes ikke, at lægerne er for kritiske eller utålmodige, og hvis man som læge på Rigshospitalet oplever fejl eller besværlige arbejdsgange i sundhedsplatformen, skal man råbe op,” siger hun.