Skip to main content

Rigsrevisionen advarer mod for mange registreringer

Anne Steenberger, as@dadl.dk

10. feb. 2012
2 min.

17 landsdækkende og en hel del regionale. Så mange forskellige kvalitets-projekter bruger lægerne tid på at registrere til ude på sygehuse og i lægepraksis. Det er Rigsrevisionen, der har talt den samlede mængde op i en rapport, som netop er udkommet.

Det er mange, synes Rigsrevisionen, der opfordrer regionerne til en kritisk gennemgang af de mange forskellige kvalitetsprojekter, som lægerne skal bruge tastetid på.

For det første er der mængden. Den er i overkanten og derfor bør nogle af dem slås sammen, lyder det fra Rigsrevisionen. For det andet stiller Rigsrevisionen spørgsmål ved, om alle kvalitetsprojekter er lige relevante. Et projekt skal gå ud på først og fremmest at give patienterne den bedst mulige behandling og ikke så meget se på processer og mere svævende mål. Endelig skal der være et ordentligt it-udstyr til rådighed, kommer det fra rigsrevisorerne, med adgang til computere og trådløst udstyr.

Ikke første gang i verdenshistorien, men sød musik i lægernes øren.

Rigsrevisionens rapport er timet så den udkommer netop som mastodonten inden for kvalitetsmodellerne - Den Danske Kvalitetsmodel, DDKM - skal sendes ud i anden version. Der er frist for høringssvar i dag.

Og anbefalingerne fra Rigsrevisionen er en ren opbakning af Lægeforeningens synspunkter i høringssvaret til anden ombæring af DDKM.

"Læger har gennem længere tid protesteret over, at de bruger for meget tid på at indrapportere data til projekter, hvis resultater fortoner sig i en travl dagligdag. Deres kritik bakkes nu af Rigsrevisionens konklusioner, og det bør sygehusene handle på. Først og fremmest for patienternes skyld. Den tid, som bruges på f. eks. at vente på at kunne komme til at taste data ind på langsomt it-udstyr, tages jo fra dem," siger Mads Koch Hansen, formand for Lægeforeningen.

Han er også meget enig i anbefalingen om at lodde dybden af meningsfylde i de forskellige kvalitetsprojekter:

"Det er helt afgørende, at vi kan se meningen med kvalitetsarbejdet. Det skal have konkret betydning for patienterne og deres behandling. Derfor er det vigtigt, at kvalitetsprojekterne får større fokus på at måle resultater end proces, og det er kun er de data, der reelt kan bruges til forbedringer, som bliver indrapporteret", siger Mads Koch Hansen.