Skip to main content

Single sign-on afhænger af, hvor du er ansat

Journalist Bente Bundgaard, bentebundgaard@gmail.com

7. jun. 2010
4 min.

Gladere læger, mere effektive arbejdsgange og pæne besparelser. Det er - i uprioriteret rækkefølge - konsekvenserne af at indføre single sign-on eller noget, der ligner, på hospitalerne, så læger og andre ikke skal logge sig ud og ind af diverse kliniske systemer i en uendelighed.

Et projekt på Bispebjerg Hospital og Frederiksberg Hospital med en form for bærbart sign-on forventes f.eks. at give en besparelse på op mod to millioner kroner.

I Region Sjælland er det endnu nemmere - her har alle hospitaler single sign-on, ikke mindst til lægernes store tilfredshed.

»Man skal ikke undervurdere det med arbejdstilfredsheden. Og det giver også større effektivitet«, siger regionens administrerende direktør, Jens Andersen.

Han er også formand for regionernes nye fælles it-organisation, RSI, som har udpeget single sign-on som et af de områder, den nye organisation skal beskæftige sig med først.

»Vi er tre regioner: Nordjylland, Sjælland og Hovedstaden, som nu afprøver single sign-on-systemer på alle fem regioners vegne. Vi gør så status efter sommerferien - nok i det tidlige efterår - hvor vi får alle erfaringer på bordet og regner så med udrulning i 2011«, siger Jens Andersen.

Der ligger dog ikke nogen egentlig forpligtelse for alle regioner til bagefter at gøre noget bestemt eller indføre et bestemt system, selv om hensigten med RSI er at handle fælles i højere grad - f.eks. i form af fælles udbud og dermed fælles indkøb.

»Vi arbejder efter basisprincippet: følg eller forklar«, siger Jens Andersen.

»Der kan bestemt være faglige og økonomiske grunde til, at en region ikke altid følger resten - måske har man lige anskaffet et system og går så først med i det fælles næste gang, man skal opgradere«, siger han.

At tre regioner gennemfører fælles single sign-on-test, betyder således heller ikke, at der foregår nul og niks i de to andre.

»Vi har testet et system på Sygehus Lillebælt, som har meldt tilbage, at det fungerer godt, og det vil de gerne have sat i produktion«, siger Nils Lau Frederiksen, som er kontorchef i Sundhedsinformatik i regionen.

»Men vi vil gerne lige have det testet på Odense Universitetshospital også, for der er et noget mere kompliceret miljø end på Sygehus Lillebælt«, siger han.

I Region Midtjylland er log-on-problematikken koblet til udrulningen af fælles kliniske systemer - den såkaldte Århus-EPJ - til resten af regionen.

»Regionsrådet skal nu tage stilling til, om den skal rulles ud i hele regionen inden udgangen af 2011. Med det system er de fleste - og de mest brugte - af de kliniske systemer dækket«, siger regionens sundheds it-direktør Mogens Engsig-Karup.

Region Midtjylland har også længe været i gang med at strømline adgangen til it-systemerne, så læger og andre kan anvende det samme brugernavn og det samme password, når de logger ind. Tidligere skulle de huske et virvar af forskellige koder.

Broget billede

Nu som før er billedet af single sign-on på landets hospitaler altså temmelig broget, om end pilen dog peger fremad - flere og flere steder er problemet løst eller i færd med at blive det. Men der er et smertensbarn.

»Den offentlige diskussion om single sign-on- og log-on-tider har været meget betinget af udgangspunktet i Region Hovedstaden og Region Sjælland«, siger Mogens Engsig-Karup.

»Ikke alle steder har det været det samme store problem«, siger han.

Problemerne i Region Sjælland er der nu taget hånd om, men dem i hovedstaden består. Det kan Klaus Klausen tale med om. Det var ham, der i 2007 lavede en undersøgelse fra Gentofte Hospital, hvor han påviste de lange ventetider og andre besværligheder med log-in på it-systemerne.

I dag arbejder han som overlæge i Region Sjælland, hvor han glæder sig over single sign-on hver eneste arbejdsdag og er forbløffet over, så langt hovedstaden halter bagefter.

Selv ikke det ellers roste Bispebjerg-projekt går ram forbi.

»Man kan flytte de programmer, man arbejder i, med sig rundt, så det er da en forbedring. Men programmerne er ikke integreret, så det er ikke single sign-on«, siger han.

Og på de øvrige hospitaler i regionen er der ikke sket meget.

»Det, jeg hører, er, at det stadig er det samme (på Gentofte, red.). Jeg kan kun sige, at det må skyldes, at dette har været prioriteret i Region Sjælland, og der har været en god it-strategi og dygtig it-ledelse. Region Hovedstaden har måske nok haft større udfordringer, fordi de har haft flere og flere forskellige systemer, der ikke kunne tale sammen. Set med mine øjne kunne Region Hovedstaden udmærket skrotte dem alle sammen og bede om hjælp fra Region Sjælland«, siger han.

»Så ville de nå langt i løbet af kort tid«.