Skip to main content

Skolemad og sundhed

Professor Kim Fleischer Michaelsen

19. jun. 2009
4 min.

Madordninger i skoler og institutioner diskuteres livligt. Under de seneste finanslovsforhandlinger blev det i en sen nattetime besluttet, at der senest 1. januar 2010 skal serveres sund mad i alle vuggestuer og børnehaver. Det er specielt interessant, at der i lovteksten kom til at stå »sund mad«. Der er endnu ikke krav om madordninger i skolerne.

Der er mange potentielt positive effekter af en sund kost i institutioner og skoler på børns vækst, udvikling, adfærd, læring og risiko for fedme og sygdomme senere i livet.

I dette nummer af Ugeskriftet rapporterer Horn et al fra et projekt i Vejle med sund mad i skolen [1]. Der deltog 126 børn fra 8. klasse, og ca. halvdelen fik i en tomåneders periode en sund frokost i skolen, hvilket svarer til ca. 25-30% af det daglige kalorieindtag. Derudover måtte interventionsgruppen ikke indtage slik og sodavand i skoletiden, hvilket bestemt også kunne have en effekt på udfaldet. Ud af 17 målte biokemiske parametre var der fem, der blev påvirket af interventionen. Det mest signifikante resultat var en stigning i thyroideastimulerende hormon (TSH)- værdierne og et fald i niveauet af totalkalcium i interventionsgruppen sammenlignet med kontrolgruppen. Det er uvist, hvad det betyder på kort og lang sigt, hvilket heller ikke kommenteres af forfatterne. Ud fra et ernæringsmæssigt synspunkt, er det mest interessante fund en stigning i cobalaminværdierne, der kunne være associeret til bedringen i Hb-niveau. Stigningen i hæmoglobin (Hb)- niveau var dog ikke signifikant efter en »kvalitetssikringskontrol«. Det er også af interesse, at body mass index faldt med 1,6 enheder i interventionsgruppen og med kun 0,2 enheder i kontrolgruppen, selv om forskellen ikke er signifikant.

Har danske børn mangel på vitaminer og mineraler, der kan bedres af en sundere kost? Vi har analyseret vægt- og højdedata fra knap 1.000 børn, der var på Julemærkehjem i en periode på ca. 11 uger [2]. Vi var interesserede i at se, om der var en negativ effekt på højdevæksten, når de under opholdet tabte sig i gennemsnit 9,4 kg. Det var ikke tilfældet. Tværtimod. De havde en acceleration i højdevæksten med en væksthastighed under opholdet, som svarede til en pubertetsvækstspurt på 11,4 cm/år. En plausibel forklaring kunne være, at børnene går fra en kost med meget fedt og sukker og dermed få af de øvrige vigtige næringsstoffer, der har betydning for kroppens funktion og udvikling, til en sund kost med et højt indhold af mange af de næringsstoffer, der har betydning for bl.a. højdevæksten. Desuden spiser børnene meget af den sunde kost, fordi de er meget fysisk aktive under opholdet.

Om en sund kost har en positiv effekt på børns læring og adfærd, er et kontroversielt emne med mange holdninger og kun beskeden videnskabelig dokumentation. Den eksisterende litteratur er for nylig gennemgået i en udredning til Fødevarestyrelsen [3]. Det er sandsynligt, at der er positive effekter af en sund kost på indlæring og adfærd hos de børn, der har fået en usund kost, og en del studier tyder på, at specielt undladelse af morgenmad eller mellemmåltider har en negativ effekt på børnenes præstationer.

Hvis der serveres spændende, attraktiv og varieret kost i skolerne, og specielt hvis børnene er med i processen og lærer noget om sund mad, vil det have en positiv effekt på børnenes madvaner på længere sigt og dermed en indflydelse på, hvad den kommende generations familier spiser. Vi ser en stigende social polarisering. Dårlig kost, fedme og velfærdssygdomme er meget hyppigere i de dårligste socialgrupper. Sund skolemad og læring om sund kost kan være med til at udligne disse forskelle.

Nordea Fonden har for nylig bevilget 100 millioner kroner til et stort tværfagligt projekt, som skal udvikle og afprøve sund mad til børn i skoler [4]. Der vil blive udviklet et nyt kostkoncept baseret på nordiske råvarer i et tæt samarbejde med børnene. Effekterne af kosten på bl.a. kropssammensætning, en lang række blodparametre, læring og adfærd og klassens sociale miljø vil blive testet.



Korrespondance:
Kim Fleischer Michaelsen, Institut for Human Ernæring, LIFE, Københavns Universitet, Rolighedsvej 30, DK-1958 Frederiksberg C. E-mail: kfm@life.ku.dk

Interessekonflikter: Forfatteren er ansvarlig for en del af OPUS-projektet om sund skolemad.


Referencer

  1. Horn PB, Brandslund I, Schmedes A et al. Effekten af sund skolekost på udvalgte blodparametre. Ugeskr Læger 2009;171:2174-9.
  2. Larnkjær A, Høj AR, Bendtsen KM et al. Weight loss and the Effect on Stature in Children During a Residential Intervention Program. Obesity 2008;16:265-7
  3. Schack-Nielsen L. Mølgaard C, Underbjerg M et al. Kostens betydning for læring og adfærd hos børn; En gennemgang af den videnskabelige litteratur. Udredningsopgave for Fødevarestyrelsen. www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Nyheder/2009/rapport_sund_morgenmad_laering_og_ernaering.htm (13. april 2009).
  4. www.foodoflife.dk/Opus (13. april 2009).