»Tiden står aldrig stille i almen praksis. Bedst som man tror ...«, lød det fra Mireille Lacroix, da hun bød velkommen til Lægedage mandag eftermiddag.
»... så sker der noget«, fuldendte hun sætningen.
En sigende indledning til åbningssessionen, som handlede om, hvad der skal til for at almen praksis skal have en nøglefunktion i det sammenhængende sundhedsvæsen.
I sin velkomsttale kaldte DSAM’s formand Bolette Friderichsen Lægedage for »fagets fest«, og hun kastede lys på, at årets kursusprogram udmærker sig med bidrag fra patienter og pårørende.
»De er vores vigtigste læremestre. De fortæller os, hvad de har brug for, og hvordan vi kan vise vej i sundhedsvæsnet«, sagde hun.
Hun kom også ind på tal, som viser, at lægens faglige dygtighed, kontinuitet og evne til kommunikation har højere værdi end kort ventetid til konsultation og kort geografisk afstand. Derfor lød hendes velkomst-opfordring til salens tilhørere:
»Så lær jeres patienter at kende og vær gode til at lytte til dem«.
82 procent - dvs. mere end 4 ud af 5 - patienter er tilfredse med deres læge, men der er også plads til forbedring, erkendte hun. Især i forhold til dialogen med kommunen og de kommunale tilbud. Men, understregede hun:
»Skal vi lykkes som tovholder, skal vi have en mere sikker opbakning fra det omgivne sundhedsvæsen. Der skal ikke være så mange afvisninger. Vi skal have den nødvendige hjælp«.