Skip to main content

Speciallæger er populære

98 af 100 patienter ville anbefale den praktiserende speciallæge, som de lige har besøgt, til andre. Det viser en undersøgelse blandt næsten 50.000 patienter.

Der er stor tilfredshed blandt patienterne med de praktiserende speciallæger. Men ikke med de ofte lange ventetider, som især er et problem hos øjenlægen. Foto: Colourbox.
Der er stor tilfredshed blandt patienterne med de praktiserende speciallæger. Men ikke med de ofte lange ventetider, som især er et problem hos øjenlægen. Foto: Colourbox.
31. mar. 2014
2 min.

98 af 100 patienter ville anbefale den praktiserende speciallæge, som de lige har besøgt, til andre. Det skriver Politiken med henvisning til en landsdækkende undersøgelse af patientoplevet kvalitet i landets speciallægeklinikker, som Foreningen af Praktiserende Speciallæger (FAPS) og Danske Regioner har gennemført i 825 klinikker.

Det glæder naturligvis både FAPS’ formand, Carl Johan Erichsen, og Danske Regioners formand, Bent Hansen (S). ”Det bekræfter, at samarbejdet med de praktiserende speciallæger fungerer rigtig godt”, siger Bent Hansen til avisen.

”Og det bekræfter, at speciallægerne og personalet har fokus på en høj service. Det er meget, meget tilfredsstillende, og den dobbelthed, der er i, at de har deres egen private forretning, men samtidig er del af det offentlige sundhedsvæsen, er et godt supplement”, siger han.

Læs hele undersøgelsen her (link)

Undersøgelsen viser dog også, at hver tiende patient finder deres ventetid uacceptabel. Ventetider op til en måned finder mange patienter acceptabelt, men når ventetiden overstiger mere end tre måneder, siger næsten halvdelen fra.

Især hos øjenlægerne kan ventetiderne være meget lange. Det forklarer FAPS’ formand med, at der bliver flere og flere ældre, der får aldersbetingede øjenlidelser.

”Jeg ved, at mine kolleger gør alt, så de mest syge kommer til først, men jeg forstår godt, at man er utålmodig”, siger Carl Johan Erichsen til Politiken.

Ifølge undersøgerlsen er det dog færre end hver tiende af undersøgelsens næsten 50.000 deltagere, der har oplevet ventetider på over tre måneder. Hver syvende patient efterlyste desuden skriftlig information, som de ikke fik.

I alt 48.966 patienter fordelt på 825 speciallægepraksisser deltog i undersøgelsen. Svarprocenten var 51.

Patienttilfredshedsundersøgelsen er gennemført af Enheden for Kvalitet i Speciallægepraksis (eKVIS), som Danske Regioner og Foreningen af Praktiserende Speciallæger (FAPS) driver i fællesskab. Og både Carl Johan Erichsen og Jens Stenbæk peger på, at undersøgelsen er lagt sådan til rette, at den enkelte læge har mulighed for at aflæse sine egne resultater.