Den 21. maj næste år – eller om lidt mere end et halvt år – vil et nyt it-system blive det bærende på Herlev/Gentofte Hospital, og det kommer de ansatte til at mærke, siger Anne Gram, vicedirektør på hospitalet.
»Det næste halve år kommer sundhedsplatformen til at fylde meget for alle ansatte. Og lige nu ser vi på, hvordan vi implementerer systemet, uden at det forstyrrer driften i perioden mere end højst nødvendigt«, siger Anne Gram.
Region Hovedstaden og Region Sjælland besluttede allerede i 2012 at lave en fælles elektronisk patientjournal, der skulle give mindre dobbeltarbejde og øget patientsikkerhed, når patienter og ansatte bevæger sig på tværs af de to regioner. Sundhedsplatformen bliver af de to regioner kaldt »det største danske sundheds-it-projekt nogensinde« og vil erstatte op mod 30 forskellige it-systemer.
Måske mere travlt
Herlev/Gentofte Hospital er det første hospital, der skal benytte det nye system, og det betyder, at ca. 6.000 ud af de 6.500 ansatte på hospitalet skal uddannes i systemet. Alle hospitalets 1.200 læger skal ifølge Anne Gram uddannes i systemet i 10-28 timer – afhængigt af lægens funktion. Uddannelsen begynder for de fleste læger syv uger før starten – det vil sige omkring 1. april – mens uddannelsen af superbrugere og ledere begynder yderligere en måned tidligere.
Men for at den omfattende uddannelsesplan kan lykkes, er ledelsen blevet enig med de ansatte om, at al ferie, uddannelses-, konference- og mødeaktivitet som udgangspunkt ikke kan afholdes i perioden fra den 1. marts 2016 til den 21. maj 2016.
»Det betyder nødvendigvis, at de ansatte holder ferie på tidspunkter, hvor vi normalt ikke har ansatte på ferie. Det er afdelingsledernes ansvar at klare det puslespil, men jeg kan ikke afvise, at lægerne får mere travlt i den kommende tid på grund af, at flere holder ferie«, siger Anne Gram.
Hun regner med, at ca. tre ud af lægernes ti årlige efteruddannelsesdage går til uddannelse i sundhedsplatformen.
Den kommende travle tid er dog værd at stå igennem, mener vicedirektøren – for på den anden side venter et mere enkelt og bedre system, der sikrer højere faglig kvalitet.
»Vi har store forventninger til, at den faglige kvalitet bliver øget. Alene fordi systemet erstatter langt de fleste af vores nuværende systemer, bliver det mere overskueligt for lægerne. Desuden er systemet opbygget, så lægen i højere grad bliver understøttet i de rigtige beslutninger. I dag skriver lægerne behandlingsplanen i tekstform i journalen, men det bliver erstattet af en slags skabeloner eller tjeklister, så lægen næsten ikke skal skrive, men mere krydse af bygget op om, hvad der er bedst praksis«, siger Anne Gram.
Lægerne skal selv dokumentere
Den opbygning betyder også, at arbejdsgangen med, at lægen dikterer, hvorefter lægesekretæren skriver ind i journalen bliver afskaffet.
»Noget af det nye er, at lægerne selv skal dokumentere, og at dokumentationen skal ske sammen med patienten. Selvfølgelig vil det tage noget tid, før lægerne bliver eksperter i at bruge systemet, men på længere sigt forventer vi ikke merarbejde for lægerne som følge af den ændrede journalføring«, siger Anne Gram.
Netop fordi det vil tage lægerne og andre ansatte noget tid, før de mestrer systemet, overvejer hospitalets ledelse, om der skal ekstra bemanding på i perioden.
»Vi overvejer også, om de andre akuthospitaler i området skal tage en del af vores patienter i den periode, mod at vi gør det samme, når de skal have implementeret sundhedsplatformen«, siger Anne Gram.
Læger frygter mere tid
Formand for Overlægerådet på Gentofte Hospital, Holger Mosbech betegner udmeldingen om begrænset mulighed for ferie og efteruddannelse som »kluntet og rigid«, men efter hans opfattelse har ledelsen siden blødt op. Bekymringen gælder i højere grad selve systemet, siger han.
»Ud fra de udgaver af systemet, vi har kunnet se og teste, ser det ud til at være et system, der gør det sværere at få overblik og vil kræve væsentligt mere arbejde ved skærmen for lægerne. Jeg er bange for, at der kommer for meget og unødig registrering set fra en læges vinkel. Det er sikkert godt for en administrator, der skal lave statistik, men ikke for lægerne. Lægernes fokus bliver fjernet fra diagnose og behandlingsplan«, siger Holger Mosbech.
Sygehistorien er ifølge Holger Mosbech baseret på dropdown-menuer og spørgeskemadata fra patienter, og det giver flere problemer, mener han.