Skip to main content

Tværfagligt SmerteTeam blev etableret i 2003 som en privat tværfaglig smerteklinik og har blandt andet gennemført et udviklingsprojekt i samarbejde med Frederiksborg Amt, hvor patienter fra amtets venteliste blev tilbudt undersøgelse og behandling på klinikken. Dette projekt er nu afsluttet med så gode resultater, at det har medvirket til, at der nu for første gang er indgået overenskomst med Amtsrådsforeningen og en privat klinik om, at kroniske smertepatienter med ikkemaligne smerter kan bruge det fri sygehusvalg og blive behandlet på klinikken, hvis der er lang ventetid til offentlig behandling. Og det er der ofte for kroniske smertepatienter, der hidtil har måttet acceptere ventetider fra et til tre år.

Villy Meineche Schmidt, speciallæge i almen medicin og en af stifterne af den private smerteklinik, er glad for overenskomsten med Amtsrådsforeningen.

»Det betyder for os, at vi har fået ro omkring klinikken og nu kan tage beslutninger omkring den fremtidige udvikling, som vi ikke har kunnet før,« siger han.

Konkret information vedrørende henvisning til klinikken er udførligt beskrevet på klinikkens hjemmeside: www.smerteteam.dk

Kort ventetid

Lange ventetider for smertepatienter har den konsekvens, at nogle patienter mister de muligheder, de har haft i begyndelsen af deres sygdomsforløb, og at andre venter i op til tre år for at få at vide, at der ikke er noget nyt behandlingstilbud. Det kan forværre deres situation, og hvis patienterne er sygemeldt i for lang tid, kan det være for sent at få dem tilbage til arbejdsmarkedet.

»Det er vigtigt, at patienterne får en hurtig diagnostisk afklaring, og derfor har vi en målsætning om, at ventetiden til den diagnostiske udredning ikke må være af en invaliderende længde,« siger Villy Meineche Schmidt.

Tilbuddet på smerteklinikken er delt op i to dele, hvor den diagnostiske del er adskilt fra den behandlingsmæssige del. Når patienten er undersøgt, stilles diagnosen, og der udarbejdes en samlet vurdering af patientens situation og symptomer. Derved får patienterne hurtig en afklaring på, om de har behov for at fortsætte et behandlingstilbud på klinikken, om de kan viderebehandles i primærsektoren, eller om der er specifikke årsager til smerterne, der eventuelt skal behandles af andre.

»Vi inddrager i høj grad primærsektoren, idet vores statusvurdering består af en meget konkret vejledning til patientens praktiserende læge om den behandlingsplan, som vi foreslår, at lægen følger. Det vil give lægen et bedre erfaringsgrundlag, til når vedkommende næste gang står over for samme problemstilling,« siger Villy Meineche Schmidt.

De patienter, der vurderes til at kunne profitere af behandling i smerteklinikken, tilbydes forskellige behandlinger afhængig af den enkeltes problematik. Smerteklinikkens tilbud udgøres af et medicinsk modul, psykologiske moduler (et langt eller kort) samt psykoedukative programmer i form af smerteskole og kursus i smertehåndtering eller en neuropsykologisk undersøgelse.

Social forankring

Den private smerteklinik kan i princippet tilbyde det samme som de offentlige smerteklinikker, og de patienter, der har deltaget i projektet i Frederiksborg Amt, har da også alle stået på venteliste til en offentlig smerteklinik. Der, hvor klinikken primært adskiller sig fra de offentlige tilbud, er, at den er tættere knyttet til det sociale system, og hvor et tilbud om at genetablere en tilknytning til arbejdsmarkedet eventuelt kan integreres i behandlingstilbuddet.

»Årsagen hertil er historisk, idet vi alle gennem flere år har arbejdet med patienter med kroniske smerter via Frederiksborg Amts revalideringscenter Trollesbro. Erfaringen herfra har vi taget med og integreret i vores kontakt med patienterne. Vores tilbud er således udviklet fra det sociale system, hvor de eksisterende smerteklinikker på sygehusene har udgangspunkt i en sygdomsmodel,« siger Villy Meineche Schmidt.

Hvordan den fremtidige rolle bliver for smerteklinikken i Hillerød samt for eventuelt andre kommende private tværfaglige smerteklinikker i primærsektoren er endnu uafklaret, men ideelt set mener Villy Meineche Schmidt, at der skal etableres et samarbejde med universitetsklinikkerne og andre offentlige smerteklinikker, således at de private klinikker har mulighed for at henvise patienter med komplicerede problemstillinger videre.

Niels-Henrik Jensen, overlæge, Tværfagligt Smertecenter, Amtssygehuset i Herlev, har været ekstern konsulent og supervisor for den tværfaglige smerteklinik i Hillerød i det projekt, som klinikken har gennemført for Frederiksborg Amt. Han finder, at klinikken har arbejdet seriøst og har viderehenvist patienter med for komplicerede problemer.

»De er vigtigt, at fagpersoner, der involverer sig i behandling af mennesker med kroniske smerter, har kompetencerne i orden. Alle kan i princippet etablere en klinik og betegne den en smerteklinik, men det må være et grundlæggende krav, at kvaliteten af behandlingen kan dokumenteres. Det kan den på smerteklinikken i Hillerød,« siger Niels-Henrik Jensen.

Han har for år tilbage peget på, at der mangler ressourcer til behandlingen af kroniske smertepatienter, hvor der i dag er langt flere patienter, end de eksisterende få klinikker kan overkomme, og han hilser derfor nye klinikker velkomne og ser også mulighed for et samarbejde og dialog med smerteklinikker i primærsektoren. Men problemet er, at der er mangel på læger med specialviden om behandling af smerter.

»Der er for få uddannede læger, der er i stand til at varetage behandlingen af patienter med kroniske smertetilstande. Det er et stort problem, som skal løses, før behandlingen af sådanne patienter bliver bedre,« siger Niels-Henrik Jensen.