Skip to main content

Sundhedsplatformen betyder længere ventelister

Sundhedsplatformen tager lægernes tid fra bl.a. kræftpatienter, der på Rigshospitalet ikke længere kan behandles inden for garantierne i kræftpakkerne.

Anders Heissel, ah@dadl.dk

18. apr. 2017
2 min.

Rigshospitalet kan ikke længere tilbyde kvinder med brystkræft at blive behandlet inden for de fastsatte tider i de nationale kræftpakker. Grunden er, at lægerne bruger længere tid på Sundhedsplatformen og mindre tid til patienterne.

Og problemerne løses ikke af sig selv, for det er et varigt problem, siger lægerne på Rigshospitalet og i Herlev, skriver Politiken.

Selv om patienter ifølge garantierne i kræftpakkerne skal behandles uden unødig ventetid, skriver klinikchef på Rigshospitalet, Michael Vestergaard, til en ventende patient, at ventetiden ”længere, end vi ønsker”.

»Årsagen til ventetiden er hovedsageligt implementeringen af den nye elektroniske patientjournal, sundhedsplatformen, på Rigshospitalet«, skriver han ifølge Politiken.

Før Rigshospitalet blev koblet på sundhedsplatformen for fem måneder siden, kunne lægerne tale med 12 patienter i løbet af en dag i ambulatoriet. I dag kan de nå at tale med ni patienter. Lægerne kunne give patienter svar på, om de havde kræft, en uge efter deres første fremmøde. I dag tager det to uger.

Og sundhedsplatformens ændring mod mere lægetid foran computeren og mindre tid sammen med patienten er et varigt problem, mener lægerne på både Rigshospitalet og Herlev Hospital. Lægerne kan simpelthen ikke nå det samme antal patienter i timen, som de kunne, før sundhedsplatformen blev indført.

Svend Hartling, koncerndirektør i Region Hovedstaden, mener dog, at det går den rigtige vej med systemet

»Det går bedre og bedre med Sundhedsplatformen. De fleste steder er det en succes«, siger han til avisen.