Skip to main content

Sundhedsplatformen lever efter udfordringer

Akutmodtagelsen måtte vente en ekstra time med at tage patienter ind, men trods udfordringer blev Sundhedsplatformen implementeret uden flere problemer end forventet.

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Alexander Tange, ata@dadl.dk

23. maj 2016
3 min.

Danmarks største sundheds-it projekt blev udrullet på Herlev og Gentofte Hospital i weekenden, og det gik bedre end forventet på trods af problemer med bl.a. at tilgå FMK-systemet samt noget så velkendt som et printerproblem.

”Det er jo et once-in-a-lifetime øjeblik at opleve et helt hospital lukke ned dog starte op igen. Det var enormt interessant, og set ovenfra er det forløbet godt. Men der har selvfølgelig været frustrerende og besværlige perioder for nogle af medarbejderne,” siger Morten Nikolaj Lind, overlæge på akutmodtagelsen på Herlev hospital.

Han var på arbejde hele weekenden, men da han mødte ind lørdag morgen, hvor Sundhedsplatformen blev implementeret et par timer tidligere, kunne FMK – det fælles medicinkort – systemet ikke kommunikere med Sundhedsplatformen.

Printerproblemer

”FMK talte ikke sammen med Sundhedsplatformen, så vi kunne ikke hente det medicin patienterne fik ind i det nye system. Derfor måtte vi vente med for alvor at tage akutte patienter ind til kl 12,” siger Morten Nikolaj Lind.

Der skulle ikke mere end en time til at løse problemet, og akutmodtagelsen begyndte sine 1813-visiteringer kl.12 - en time efter planen, og klokken 16 kørte afdelingen på fuld kapacitet.

”Vi følte vores problemer blev taget hånd om. Nogle problemer er blevet løst hurtigt, nogle ting har haltet mere. I går stod vi bl.a. med et alvorligt problem – Vi kunne ikke printe mærkater til blodprøver, men så kom der syv Epic folk op på afdelingen og gik i gang med at afhjælpe problemet,” siger Morten Nikolaj Lind.

Epic, det nordamerikanske softwareselskab, der leverer Sundhedsplatformen, har sat hovedkvarter op i hospitalets store auditorium, og hjælpen er derfor altid i nærheden.

Stadig udfordringer

Der er dog stadig udfordringer, og akutmodtagelsen mødes hver 3. time og laver en liste med de 10 mest presserende problemer, og hvor langt de er fra at løse dem. Listen gives videre til direktionen, der hver morgen laver en samlet top ti liste for hele hospitalet, for at have overblik over, hvilke problemer der skal løses i løbet af dagen.

”I dag er det øverste på listen login. Det er ikke et farligt problem, men der er mange, der er mødt ind på arbejde i dag, så vores Sundhedsplatformfolk skal være opmærksomme på, at alle medarbejdere skal kunne komme ind i systemet i dag,” siger Anne Gram, vicedirektør på Herlev og Gentofte Hospital, der har ansvaret for at rulle Sundhedsplatformen ud.

”Folk i klinikken er ved godt mod, systemet kører, og der er en god stemning. Der var problemer med nogle brugerrettigheder til FMK, en afart af de login problemer, vi oplever. De skulle selvfølgelig løses inden vi kunne åbne for akutmodtagelsen. Alle afdelinger kan bruge FMK nu,” siger Anne Gram.

Morten Nikolaj Lind er også imponeret over den entusiasme, hans medarbejdere har vist i omvæltningen til det nye system.

”Vi er jo gået fra at være eksperter, når vi går arbejde, til at vi nu alle sammen er novicer i et nyt system. Og jeg har meget stor respekt for vores medarbejdere, der går til det med gåpåmod,” siger han.