Skip to main content

”Sundhedsplatformen tilføjer en masse spam”

Sundhedsplatformen betyder overflødige oplysninger og usikkerhed om patienterne for almen praksis, siger praktiserende læge Dan Andersen. Hospital erkender problemet.

Dan Andersen er praktiserende læge i Rødovre og oplever flere problemer med Sundhedsplatformen. Foto: Privat
Dan Andersen er praktiserende læge i Rødovre og oplever flere problemer med Sundhedsplatformen. Foto: Privat

Anders Heissel, ah@dadl.dk

10. aug. 2016
3 min.

For mange irrelevante oplysninger og desuden ofte stor usikkerhed om, hvorvidt patienterne er blevet afsluttet. Sådan er virkeligheden blevet for Dan Andersen, praktiserende læge i Rødovre, efter at Sundhedsplatformen i slutningen af maj blev indført på Herlev og Gentofte Hospital.

Dan Andersen er med praksis i Rødovre placeret i det område, som ofte har kontakt med Herlev og Gentofte Hospital.

”Jeg har siden maj modtaget omkring 50 beskeder fra hospitalet i forbindelse med mine patienter. Og langt de fleste indeholder store mængder oplysninger uden relevans for mit arbejde, eksempelvis hvornår patienten er indkaldt til røntgen. Jeg vil betegne det som spam, det er distraherende, og den slags oplysninger har jeg aldrig fået før,” siger Dan Andersen.

Mange udskrivningsbreve indeholder desuden oplysninger, hvor han har været nødt til at ”tage sig til hovedet”, som han siger.

”Et eksempel er en 81-årig patient, som ifølge udskrivningsbrevet er blevet udspurgt om arvelige sygdomme fra hans forældre og hans bedsteforældre. Men manden er jo 81 år,” siger Dan Andersen.

Det er enorm vigtigt, at det bliver klart for politikerne og andre med ansvar for Sundhedsplatformen, at også vi i almen praksis har store problemer med systemet. Dan Andersen, praktiserende læge i Rødovre

Mens mængden af oplysninger i nogle tilfælde er for stor, er problemet modsat ved andre patienter. Han har flere eksempler med patienter, hvor han ikke har fået besked om, at patienten er afsluttet.

”Det er enorm vigtigt, at det bliver klart for politikerne og andre med ansvar for Sundhedsplatformen, at også vi i almen praksis har store problemer med systemet,” siger den praktiserende læge fra Rødovre.

Er der slet ikke noget, der er blevet bedre med Sundhedsplatformen?

”Nej, faktisk ikke. Og jeg kan slet ikke se, at det bliver bedre. Og det er alarmerende, at det system, som volder så mange problemer, snart skal udrulles til de andre hospitaler. Det vil blot eskalere problemerne,” siger Dan Andersen.

Hospital vil forbedre epikriserne

Han er ikke den eneste praktiserende læge, der har henvendt sig til Herlev og Gentofte Hospital med kritik af Sundhedsplatformen.

Ifølge hospitalets direktion har der været henvendelser fra flere praktiserende læger, som primært har handlet om, at de finder, at epikriserne er mindre overskuelige end tidligere. Men hvor mange praktiserende læger og mere præcist, hvad kritikken går på, kan hospitalet ikke oplyse.

Men på baggrund af henvendelserne vil hospitalet nu undersøge mulighederne for at forbedre epikriserne. Epikriseopsætningen er baseret på en beslutning taget af en ekspertgruppe på tværs af de to regioner, og hvis opsætningen skal ændres, skal der træffes en ny beslutning. Hospitalet har derfor rejst dette ønske over for Sundhedsplatformprogrammet.

Læs også: Sundhedsplatformen indkøres i lavere tempo på Rigshospitalet