Skip to main content

Svar

Steen Olesen, formand for FAYL's Forsknings- og Uddannelsesudvalg svarer: Steen Olesen, formand for FAYL's Forsknings- og Uddannelsesudvalg svarer

2. nov. 2005
2 min.

FYA rejser i indlægget en principiel diskussion af fremgangsmåden ved ansøgning og besættelse af kursusstillinger. Det refererede hændelsesforløb indeholder både et uddannelses- og et ligestillingsaspekt.

I FAYL kan vi tilslutte os et ansættelsessystem, som vi mener tilgodeser objektiviteten ved bedømmelse og ansættelse i kursusstilling. På baggrund af et fastlagt pointsystem bedømmes ansøgerne, og stillingerne tildeles de »bedst« kvalificerede af alle formelt kvalificerede. Denne fremgangsmåde betyder, at kvalifikationskravene kan variere fra gang til gang.

Det er vigtigt for FAYL, at alle stillinger bliver opslået, altså at ingen stillinger bliver reserveret et nepotistisk system.

Såfremt en »kursist« ønsker at tage orlov - af den ene eller anden grund - kan stillingen besættes med en anden. Dette finder vi kan ske ved ad hoc-klassificering af det uddannelsesforløb, som bliver »ledigt« i en orlovsperiode. Dette vil betyde, at den samlede uddannelseskapacitet udvides svarende til den konkrete orlov, og at der ikke sker en reduktion i antallet af op-slåede uddannelsesstillinger i det følgende år.

Imidlertid er retten til at opslå og besætte stillinger en del af ansættelsesmyndighedens domæne, som FAYL alene kan komme med forslag til. Dette har vi gjort i vores videreuddannelsespolitikpapir fra april 2002, hvor vi foreslår, at man benytter sig af omtalte ad hoc-klassificering af ledig uddannelseskapacitet ved eksempelvis barselsorlov.

Denne fordeling i ledige stillinger foretages fremover af det regionale videreuddannelsessekretariat, og hermed sikres mulighed for optimal udnyttelse af uddannelseskapaciteten i regionen.

Netop den optimale udnyttelse af uddannelseskapaciteten er alfa og omega for yngre læger. Dels af hensyn til en hurtig og glat gang gennem videreuddannelsen for hovedparten af de yngre læger og dels af hensyn til minimal ventetid på tilbagevenden til uddannelsessystemet efter orlov.