Skip to main content

Svar

Mikkel Vass, alment praktiserende læge, Præstø. E-mail: m.vass@dadlnet.dk

1. nov. 2005
2 min.

Sigurd Lindberg rejser spørgsmålet, om den kognitive test, som foreslås indført som supplement til helbredsundersøgelse ved ansøgning om fornyelse af kørekort fra det 70. år er egnet til formålet. Endvidere funderer Sigurd Lindberg over, om ikke også en kognitiv test af de ulykkeforårsagende unge mænd ville være på sin plads.

Pga. den ændrede demografi blev der, på foranledning af Færdselssikkerhedskommissionen, i 1996 afholdt en høring på Christiansborg om ældre og trafiksikkerhed. Hovedkonklusionerne var, at ældre bløde trafikanter (cyklister og fodgængere) er mere udsatte for at blive indblandede i trafikuheld med alvorlig personskade eller fatal udgang end ældre hårde trafikanter (bilister). Ældre førere af motorkøretøjer kører generelt godt, men der er stigende fokus på syge ældre mennesker - især demens er klart relateret til dårligere kørefærdighed med et øget antal alvorlige trafikuheld.

Da Færdselsstyrelsen med baggrund i ovenstående, nedsatte en gruppe for at undersøge om disse aspekter skulle inddrages i de eksisterende regler for opretholdelsen af kørekortet, blev P.L.O. anmodet om at deltage. Resultatet af dette arbejde er beskrevet i Ugeskrift for Læger den 24. september 2001, under overskriften »Længst mulig i egen bil«, forfattet af Uwe Jansen og undertegnede.

Med baggrund i dette udvalgs arbejde efterlystes en »test« for kognitive funktioner, som kunne anvendes som et supplement til den nuværende helbredsundersøgelse i almen praksis. Sundhedsstyrelsen blev pålagt at udarbejde en sådan test af Trafikministeriet og Sundhedsministeriet, hvor P.L.O. igen var repræsenteret, og jeg var formand.

Efter regeringsskiftet hører området til under Justitsministeriet, som derfor har vurderet ældre bilisters trafiksikkerhed med baggrund i den rapport, som Sundhedsstyrelsen udarbejdede i december 2002. Rapporten kan studeres detaljeret på www.sst.dk, hvor baggrund, dokumentation og tolkninger af den foreslåede undersøgelse for kognitiv funktion er nøje beskrevet. Specielt har vi også forsøgt at udarbejde klare kriterier for, hvornår henvisning til vejledende helbredsmæssig køretest kan finde sted således, at de som kan kompensere for mindre kognitive svigt, ikke unødigt skal ulejliges.

Den forslåede »test« har været afprøvet af de praktiserende læger i Sønderjyllands Amt, som har vurderet den som værende et godt supplement til helbredsundersøgelsen. Der er endvidere fundet videnskabelig sammenhæng til kørefærdighed vurderet af sagkyndige bilinspektører - se den originale meddelelse i Ugeskrift for Læger, 14. 1. 2002, »Kognitive funktioner og kørefærdighed hos ældre bilister« af Ernst A. Hansen og Bjarne Lühr.

At personlighedsteste unge mænd har ikke på noget tidspunkt været en del af kommissoriet, men det vil ganske givet være en udmærket ide, som vi ser frem til, at Sigurd Lindberg med sin almen medicinske baggrund vil forfølge.