Skip to main content

Sygehusdirektør: »Vi har 40 åbne telefonlinjer til almen praksis«

Bliver der mere sundhed til alle, når opgaver flyttes fra sekundær- til primærsektoren? Til mandagens åbningssession udfordrer sygehusdirektør Mads Koch Hansen svaret og fortæller blandt andet om Sygehus Lillebælts 40 åbne linjer til almen praksis.
Sygehusdirektør Mads Koch Hansen. Pressefoto: Sygehus Lillebælt.
Sygehusdirektør Mads Koch Hansen. Pressefoto: Sygehus Lillebælt.

Line Felholt

11. nov. 2019
3 min.

Der er kardiologer. Gynækologer. Pædiatere. Faktisk 40 forskellige specialister, der sidder klar i den anden ende af røret. Så bliver en praktiserende læge i Kolding, Fredericia, Middelfart eller Vejle i løbet af konsultationen i tvivl om, hvorvidt patienten skal en tur på sygehuset, ja, så ringer hun bare og spørger sygehuset.

»Vi vil gerne have, at de praktiserende læger ringer til os, hvis de er i tvivl, og så kan vi hjælpe dem med beslutningen«, siger Mads Koch Hansen, der er lægelig direktør på Sygehus Lillebælt.

Mandag aften holder han oplæg til åbningssessionen i det store auditorium under overskriften »Patientfokus, prioritering og ledelse i det danske sundhedsvæsen«.

Sygehusdirektøren vil give sit indspark til temaet for Lægedage, som i år er populationsomsorg i almen praksis. Med andre ord, nødvendigheden af at differentiere indsatsen over for de enkelte patienter for at sikre alle patienter lige muligheder for sundhed – i en tid, hvor flere ældre, højere levealder og multisygdom stiller krav til prioritering af ressourcerne.

Men er 40 åbne telefonlinjer til sygehusets speciallæger et tilbud, der hjælper sygehuset eller de praktiserende læger med at prioritere ressourcerne? Ifølge Mads Koch Hansen: begge.

Gatekeepere eller hjælpere?

Ifølge overenskomsten med PLO skal sygehusene have åbne linjer til specialister på områder som KOL og diabetes. Men på Sygehus Lillebælt har man valgt at udvide og tilbyde telefonkontakt til specialister på mere end 40 områder. Mads Koch Hansen vil i aften uddybe hvorfor.

»Vi synes, det giver rigtig god mening. I vores optageområde er der patienter, der bor for langt væk og ikke er i stand til at gå til ambulant behandling på sygehuset. Der er det nemmere at komme til egen læge. Så hvis vi kan hjælpe og understøtte egen læge, så kan vi også hjælpe disse patienter bedre«, forklarer han.

Men for de praktiserende læger kan jeres telefonlinjer måske opleves som en slags gatekeeping, der skal holde patienterne i primærsektoren?

»Det er vigtigt for os at være med til sikre mest sundfor alle og at mindske uligheden. Det kan godt være, at der er læger, der oplever, at der er patienter, vi tog imod tidligere, som vi ikke tager efter en snak med os. På den måde kan det måske opleves som en begrænsning. Men vi tager stadig imod, når der er tvivl, når det er akut, eller der er mistanke om noget alvorligt. Og så skal man heller ikke glemme, at en god klinisk undersøgelse og forklaring hos egen læge ofte kan være lige så meget værd som en henvisning til ortopædkirurgisk afdeling«, påpeger Mads Koch Hansen.

Sygehuset er ikke kernen

For sygehusdirektøren giver det særlig mening at understøtte almen praksis med hotlines til hospitalets specialister i en tid, hvor patienternes behov kalder på flere generalister.

»Der har i mange år fra politisk side været fokus på supersygehuse, centralisering og specialisering. Samtidig er der fra patienternes side et øget behov for generalistkompetencer. Det er et skisma, vi bedst løser sammen. Det vil sige almen praksis og sygehuset, og vi på Sygehus Lillebælt har altså valgt, at en del af løsningen skal være at støtte de praktiserende læger mest muligt med vores specialistviden, så de bliver i stand til at hjælpe flere borgere. Det ligger os meget på sinde, at vi som sygehus ikke ser os selv, som kernen i sundhedsvæsenet, men som dem, der sikrer og understøtter den primære sundhedstjeneste«, siger Mads Koch Hansen. —

Hør hele hans oplæg i aften i åbningssessionens 2. del klokken 17.15-18.30.