Skip to main content

Telefonvisitation til skadebehandling: Hver femte patient går galt i byen

Når Region Syddanmark til april går over til telefonvisitation til skadebehandling, forventer akutmodtagelserne et stort fald i antallet af patienter.

Kirsten Winding, winding@kirstenwinding.dk

30. jan. 2014
2 min.

Første april er det slut med at gå direkte ind på skadestuen. Fra den dato skal man ringe op først i samtlige landets regioner. Region Syddanmark er den sidste, der går over til telefonvisitation, og man forventer, det vil betyde, at omring hver femte patient enten omdirigeres til anden behandling eller vejledes i egenomsorg.

Region Syddanmark vil bruge en hybridmodel, hvor vagtlægeordningen visiterer til skadebehandling i vagttiden, og sygeplejersker med skadebehandlingserfaring fra akutmodtagelserne visiterer patienter telefonisk på hverdage mellem klokken 8 og 16.

I absolutte tal regner Michael Hansen-Nord, der er ledende overlæge for FAM i Odense med, at de her vil få op imod 10.000 færre konsultationer årligt.

Hvordan det helt præcist vil udvikle sig, når der kommer telefonvisitation og altså ’lukket skadestue’ fra 1. april er svært at sige. Men man skeler naturligvis til de steder i landet, hvor der er omlagt til telefonvisitation i de foregående år. I Planlægnings og Udviklingsafdelingen i Region Syd fortæller Martin Grum-Nymann, at man blandt andet har set på, hvordan det er gået i Region Sjælland.

Og her har det altså vist sig, at man fik væsentligt færre patienter ind i akutmodtagelsen efter overgangen til telefonsluse. Da de indførte visitation til skadebehandlingen på sygehusene i oktober 2011, faldt antallet af skadebehandlingskontakter på behandlingsstederne med hele 27 pct. i perioden oktober 2011 til april 2012 i forhold til den tilsvarende periode året før.

Det er især de mange patienter, der henvender sig med ’ondt i maven’ og lignende mindre akutte lidelser, som man har fået sorteret fra via telefonslusen, fortæller Poul Mossin, der er ledende oversygeplejerske på Akutafdelingen på Køge Sygehus.

I starten var vagtlægeordningen derfor bekymret over, om de så ville drukne i henvendelser, men det har stabiliseret sig på et fornuftigt leje. Akuttelefonen er også rigtig god til de mange, der efter et telefonisk råd kan klare sig selv. Det gælder for omkring 10 pct.

Poul Mossin tilføjer i øvrigt, at Akutafdelingen med telefonvisitationen har indført, at patienterne kan vente hjemme i stedet for i venteværelset: Når man er telefonvisiteret, får man at vide, hvor lang ventetiden er – og får en tid. På den måde kan man tilbringe ventetiden mere komfortabelt hjemme på sin egen sofa.

Region Midtjylland, der i mange år har haft visitation til skadebehandling på sygehusene, havde i 2011 19 pct. færre skadebehandlingskontakter pr. 1.000 indbyggere end Region Syddanmark.

På baggrund af erfaringerne fra naboregionerne vurderer Region Syddanmark, at indførelse af skadevisitation vil medføre et fald på 20-30 pct. i skadebehandlingskontakter på regionens sygehuse.