Skip to main content

Tutorlægerne på Fyn

Af Gorm Jensen & Roar Maagaard, uddannelseskoordinatorer og tutorlæger

2. nov. 2005
3 min.

På Fyn er rekrutteringen af nye tu-torlæger godt i gang, og uddannelseskoordinatorerne skrev i kredsforeningsbladet Fynske Læger i januar bl.a.:

Fordele ved at have yngre læger i praksis

  • det er din bedste og daglige efteruddannelse, endog i egen praksis

  • du undgår at blive udbrændt

  • du får opfyldt et behov for at videregive dine erfaringer og vil opleve at besidde en stor viden og erfaring, som yngre kolleger efterspørger

  • det er den mest lukrative tillægsydelse

  • du får tilbudt spændende pædagogiske kurser

  • du lærer en række kommende kolleger at kende - din efterfølger, måske

  • det giver prestige at være anerkendt som uddannelsespraksis.

Ulemper

  • Éngangsinvestering i plads og udstyr

  • ulejlighed med og tidsforbrug til - eventuelt sammen med kolleger - at gennemtænke undervisningssituationen og mulighederne i din praksis

  • andet?

Krav

  • egnet lokale og udstyr som øvrige læger i praksis

  • at man er undervisningsinteresseret og villig til fortsat pædagogisk udvikling

  • at der er et tilstrækkeligt antal patienter i praksis

  • at have en yngre kollega i en kompetencegivende ansættelse i sin praksis kræver naturligvis, at man lever op til sit ansvar og sikrer den undervisning, der er aftalt for den uddannelsessøgendes niveau. De fremgår af målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer, som foreligger i udkast og let kan tilpasses den enkelte praksis. Det er ikke indviklet. Vi kan jo alle det faglige stof, og sammen kan vi sætte ord og rammer på det. Det er umagen værd. Krav til tutorpraksis fremgår i øvrigt af www.dsam.dk.

På Fyn tilbydes besøg af uddannelseskoordinatorerne hos alle interesserede kolleger med vurdering af den enkelte praksis og med konkrete råd til starten. Det er spændende og for begge parter frugtbare besøg, semistruktureret af ca. 1½ times varighed med gensidig orientering.

På Fyn har samtlige kolleger netop modtaget et spørgeskema med 13 spørgsmål om betingelserne for tutorlægefunktionen, således, at man kunne få et mere nuanceret syn på udfordringerne. Foreløbigt er 152 returnerede, repræ- senterende 116 praksis (ud af ca. 180 på Fyn) og ca. 200 kolleger (ca. 330 på Fyn).

De vigtigste positive resultater er, at der generelt er stor lyst til at blive (eller forblive) tutorpraksis

  • Svarene er meget positive, men vrangvillige har måske undladt at sende ind? Hidtil har der været knap 50 tutorpraksis

  • der er 13 nye praksis, der umiddelbart er parate som tutorlæger

  • der er mindst 8 praksis, der er klar i løbet af 1-2 år, flere på længere sigt

  • det glædelige er, at der er flere i begge disse grupper, som koordinatorerne ikke havde formodning om i forvejen. Tidligere har rekruttering af tutorlæger i høj grad været baseret på kendskab og naboovertalelse.

Der er dog også negative konklusioner

  • der er 51 praksis, der anfører pladsmangel, som hovedårsag - og ofte den eneste årsag - til ikke at være tutorpraksis

  • næsthyppigst er ønsket om økonomisk støtte til investering i plads og apparatur

  • angivelse af mangel på tid (den bedste kur mod mangel på tid er i øvrigt en uddannelseslæge, hvor man investerer i en god introduktion og en daglig supervision!).